fredag 3 juli 2009

Det här med kräm

Sommaren ger mig vansinniga cravings efter kräm. Det är ett nästintill onaturligt begär som inte går att hindra, som jag inte vill hindra men som hindrar sig själv när råvaran tar slut. Jag pratar naturligtvis (!) om rabarber-kräm! Första skörden gör jag hos mamma i början av juni. Helst skulle jag vilja ta så många rabarberstjälkar att det räckte över hela sommaren, men det är ju omöjligt för då får inte de äta denna ljuvligt svalkande goda kräm. Butikerna brukar sälja rabarber så de är mina reservalternativ om jag inte lyckas "tigga åt mig" några stjälkar från vänner. Till nästa år har jag vänligt bestämt mig att ta skott från mamsen och sätta här på gården. På så vis kan jag obegränsat (eller nja) njuta av rabarberns syrliga sötma.




Mitt grundreceptet på krämen lyder:

4 dl vatten

1 dl socker

700 g rabarber

2 msk potatismjöl


Koka upp vatten med socker. Skär rabarbern i bitar. Låt koka upp, ta från plattan och rör ner potatismjölet utspätt i lite vatten. Låt stå över natten i kylskåp. Smula knäckebröd på krämen, ät med mjölk och knäckesmörgås.


Igår var jag hos Camilla på grillkväll. Jag vet att de har rabarber.. och lyckades sno en innan kvällen var över (jo jag frågade givetvis om jag fick ta en :). Hade sparat lite av den ranson jag fått av mamma förra helgen så jag hade ca 300 g rabarber att använda till kräm. I kylen stod en halv kartong jordgubbar och såg inbjudande ut så även de fick ramla med ner i kastrullen. Slutresultatet blev såhär:

Kokades igår kväll och avnjöts imorse iskall med just mjölk och knäckesmörgås med skinka på. Åh, det är den absolut bästa starten på dagen!

7 kommentarer:

Em Löfgren sa...

haha jag har fått rabarberkrämscravings pga dig!! jag har ännu inte kokat nån, oh jag har inte ätit det på flera år, men bara för att du beskriver det så gott har jag cravings haha!!

Cizzi sa...

Vad smarrigt! Jag kommer inte ihåg när jag åt rabarber senast! Illa!

Annika sa...

Åh, nu tänker jag på mina barndomssomrar när jag fick plocka rabarber och mamma kokade kräm :)

Vad lätt det låter också, måste nog prova kräm också för att bara göra pajer :)

Felicitas sa...

Mums med kräm!! :D

Susanna sa...

MM det ser gott ut. Ska sno med mig från föräldrarna idag :D

Träningsglädje sa...

shit ja kräm var länge sen jag åt!!!

Anonym sa...

Du vet att man kan frysa in rabarber väl? Frys in dem i småbitar och använd lite extra potatismjöl när du tillagar sedan så är de precis lika fina som färska.