lördag 13 december 2008

Lördag: Skidpremiär

I flera veckor har jag längtat efter att snöra på mig pjäxorna och bege mig ut i skogen för ett långpass i spåret. Förväntningarna har varit höga. Dagens underbara väder la goda förutsättningar för morgonens pass. Det blev plattfall!

-9 grader gjorde att jag pälsade på mig på tok för mycket kläder + två par strumpor (åt lille lillebror...), mina underställsstrumpor är utslitna. På väg ner för trappan med mobil, mp3, plånbok och skidhanskar i famnen halkade jag på 5 trappsteget och druttade hårt på ändan (tur man landar mjukt på den ändå..), slog i armbågen så axeln for upp mot örat och hela högersidan gick i baklås. Trots detta snörade jag på mig pjucksen, drog iväg upp på Södra och möttes av ett vackert vinterväder när det är som allra bäst.












Skidorna satt fast i snön från första sekund. Jag kämpade förgäves med att staka mig framåt, springa, hoppa, glida... Lönlöst. I nedförsbackarna hade jag inget glid alls. Det var ett riktigt jävulspass där i vackra vinterskogen..
I bilen hem när kroppen började kallna kom smärtan som ett brev på posten. Inte ens en kokhet dusch kunde göra det bättre. Att vrida på huvudet är uteslutet liksom att böja sig neråt. Jag ser ut som en skadeskjuten kråka och känner mig som densamma :)
Ikväll blir det ett glas rödtjut till köttet, vinsåsen och potatisen. Till dessert dricker vi nog 03:ans glögg med smak av pomerans.
Trevlig helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, södra berget! Om en vecka åker jag upp till Norrland och har tänkt trilskas med de där spåren med! :) Hur långt blev det för dig?