tisdag 16 december 2008

Tisdag: Tankar inför Tjejvasan

Jag har varit för kaxig, satt upp för höga mål och trott för gott om min egen kunskap i skidspåret. En konversation med en kollega imorse gjorde inte saken bättre...Jag har ställt upp för höga krav på mig själv med tanke på att jag inte alls kan åka längdskidor. Jag tror helt allvarligt, innan ett pass, att det enda man behöver är ett par pjäxor, ett par skidor och ett par stavar - sen är saken biff. Yeah right. Jag har bevisat gång på gång att längdskidåkning inte är min starka sida men ändå ger jag inte upp. I lördags fick självförtroendet en ordentlig törn. Jag kunde inte åka alls. Nu såhär i efterhand vet jag ju att det var för att skidorna stått i ett varmt förråd, flyttats till en varm bil och sedan lagts ner i -11gradig kall snö. Vad blir kontentan av det? Kattskit. Anyway kommer jag köra stenhårt för att fixa åkningen och känna mig nöjd. Jag har ju satt upp delmål och de ska jag fasen hålla, så det så!

Kollegan imorse sa för övrigt: Folk kan inte åka skidor Erika. Du kommer få se. De kan inte ens åka i uppförsbackarna. Det är som bambi på hal is. Vissa har aldrig åkt längdskidor förut.
Hon drog alla över en kam lite sådär, men enligt henne så var det verkligen fall åt alla håll och kanter, speciellt i de sista startgrupperna. Men senare i konversationen sa hon:
Jag hade inte så högra krav på min åkning eftersom jag hade haft lunginflammation, så jag tog en alvedon på morgonen och tänkte: jag lägger mig på en lagom nivå så jag klarar hela loppet. Jag fixade det i alla fall, på 2:36.

2:36. Fattar ni? Jag satte morgongröten i halsen och frustade ner för trappan till min arbetsplats. Ingen chans i världen att jag åker tjejvasan på 2:36. Jag är rädd att jag kommer köra över mållinjen på 4:59.
Jag ska hursomhelst träna som en maniac under ledigheten där jag har chans att få träning i fin naturmiljö med snö så det räcker och blir över. Jag ska träna som en galning efter ledigheten runt Sidsjön eftersom jag fått tipset att inte öva för mycket i backar då Tjejvasan är rätt flack. Jag ska svettas och frusta och gråta och ha träningsvärk tills tekniken sitter.

På gymmet får det bli löpband och crosstrainer för konditionens skull och mycket tricepsövningar samt insida/utsida lår som enligt säkra källor är bra att träna upp...

Imorse körde jag 20 minuter på CT och 10 minuter på cykel innan jag bet tag i hantlarna och gav just biceps/triceps en omgång. Det var skönt att vara tillbaka på Golds Gym!

2 kommentarer:

Sofy sa...

Ha, ha, ha! Fikade med töserna ( superkvintetten fast vi saknade mela) idag och vi konstaterade att det nog är ganska svårt att åka längd. Jag har inte ens ett par skidor ännu. Jag tycker det ska bli sjukt jobbigt att tvinga mig att åka längd under min vecka i sälen över nyår. Jag vill ju inte ens egentligen. Men du vill! och du kan. Du komer att vara i sanslös form och jag och tessan kommer att kana neråt och välta i första bästa uppför och nerförsbacke, eller på platten. Vänta bara så ska du få se!

Anonym sa...

Jag ser ju i din mållista att du redan har avverkat två mil i februari i år. Så du kan ju! Och än är det 65 dagar kvar att träna :) Lycka till!