onsdag 31 december 2008

Onsdag: Akut längdskid-längtan

Innan jag går in på dagens härliga skidtur passar jag för min egen skull på att sammanfatta de sköna dagarna jag hade hemma hos mamma och pappa:
Julafton spenderades hos farmor med familjen och släkten. Tydligen hade jag varit en snäll flicka för jag fick precis allt jag hade önskat mig. Högst upp på önskelistan stod ett nytt underställ, ett par underställsstrumpor och snölås. Allt har nu blivit invigt...
Juldagen innebar en långpromenad med papsen, familjemiddag och en härlig kväll med fina tjejerna.
Annandag jul sov jag länge, gick en vintrig promenad med mamsen, såg film hela eftermiddagen och hade riktig kvalitetstid med föräldrarna.
Lördagen var jag in till stan för att fika med Maria, Therese och Maja. Vi hann inte med vår vinkväll denna jul så det blev en fika istället. Lagade mat med syskonen Eismar på kvällen och spelade sällskapsspel.
Söndagen spenderades även den i skogen på promenad med mamma. Vi bjöd farmor och hennes syster på middag och la sedan pussel till efter midnatt.
Måndagen var den dan då jag tog pappa under armen och bad om "bilmässiga" råd. Vi köpte en ny cupévärmare, tankade bilen och kollade så allt var påfyllt inför tisdagens långresa. Såg film med mams & paps på kvällen.
Tisdagen spenderades i en bil från 09:30 - 15:00. Anlände till fjälls helt matt efter att ha kört flera timmar och umgicks med älsklingen och familjen hela kvällen.

Så till skidturen: alldeles för länge har jag behövt vänta på ett riktigt svettigt längdskidpass och idag fick jag äntligen sätta pjäxorna i bindningarna och testa självförtroendet. Det visade sig att den hemska åkturen för ett par veckor sedan var en nybörjar-otur och dagens glid visade istället på kunskap. Ja jo, lite kunskap besitter jag faktiskt. Det gäller bara att jag skapar de bästa förutsättningarna för mig själv - som att låta skidorna stå utomhus hela natten istället för i ett varmt förråd. Att det däremot inte fanns ett enda spår på hela rundan jag lyckades åstadkomma idag gjorde utmaningen ännu roligare. Jag gled, stakade och hamrade mig fram i skoterspår med hård skare på, skatade på myrar där skoterspåren lutade antingen åt det ena eller det andra hållet vilket gjorde det i princip omöjligt att hålla rak kurs. Ibland var snövallarna så höga att jag knappt kunde sätta ner stavarna och svärmor skrattade åt mig eftersom mitt "längdkit" är mer gjort för preparerade spår. Well, jag är superglad att jag äntligen fått åka längdskidor utan massa snö som sitter fast under spannet (!). Det kommer mest bli till att harva runt i för hård snö här uppe i fjällen där det inte finns preppade spår. När jag återvänder till stan igen blir det teknikträning och många varv runt runt i skidspåren.

Har laddat med nyponsoppa, ägg, tunnbröd, clementin och kiwi nu. Nyårsaftons eftermiddagen kommer att spenderas i soffan med en god bok och i köket för att förbereda middagen. På menyn står en lax- och räkkompott till förrätt, lammstek med rotsaker, mustig rödvinssås och chévresmör till huvudrätt och en cheesecake med fruktsallad till efterrätt. Vid tolvslaget skålar vi i champagne och summerar året som gått. Precis som en vanlig nyårsafton hemma hos oss!

Blickar jag framåt mot 2009 så ser jag ett härligt år som jag ska fylla med många träningstimmar, massor av kärlek, nya spännande upptåg och förmodligen en och annan överraskning. Det är som att ha ett helt vitt ark att fylla med precis vad jag vill!

GOTT NYTT ÅR!!

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

låter hur härligt som helst! Hoppas nyåsaftonen/kvällen blir super och gott nytt år!

Lilla my sa...

Tjenixen!

Sugen på ett längdpass på södra imorgon?? En mil?