måndag 14 juli 2008

Måndag: 7 veckors semester väntar...

Så har jag avverkat ännu ett mål för 2008 och även hunnit påbörja min semester. Livet är bra härligt!
I fredags slutade jag jobbet på V&S, for hem och packade, ringde ett kort samtal till stackars sambo som hade deadline på jobb och skulle bli sen. Följde med svärföräldrarna ut på Birsta medan jag väntade och shoppade istället! Hjärtat blev inte klar förrän jättesent så vi anlände till mina föräldrar här i Hälsingland runt midnatt.

I lördags klev vi upp tidigt, åt en stadig frukost och hoppade in i bilen som tog oss ner till Dalarna. Det spöregnade när vi lämnade stan men i höjd med Rättvik började solen skina. Väl i Vansbro parkerade vi bilen vid ishallen och hämtade ut startkuvertet innan jag laddade med en pasta bolognese på en pizzeria. Gjorde några desperata försök att kontakta Sofia men hon ville inte svara så jag tog hjälp av Pelle för en massa pepp och han är en bra kicker vill jag lova! Det gick många turer i tankarna kring om jag skulle ha våtdräkt eller inte, en allergisk reaktion av en våtdräkt för 5 år sen (som satt i 3 månader med konstant kli) gjorde att jag kände mig osäker..

Till slut fick jag i alla fall kontakt med Sofia och hon, Jane och Terese kom til starten för att peppa mig lite extra. Fick tips om att definitivt ha våtdräkt, så den åkte på när uppvärmningen kom igång (rejält mycket för stor...) och att jag skulle hålla mig så långt fram som möjligt. Av korten Sofia och Jane lagt ut ser jag peppad och helt knäpp ut i en för stor våtdräkt. Det var väl den som satte käppar i hjulet för en bättre sluttid (29:45). Jag var i alla fall nästan först ut i vattnet, förvånades över hur pass varmt det ändå var och satte igång att simma. Trängseln var total men jag simmade på och gjorde några försök till att crawla. En omöjlighet med för stor våtdräkt som tog in vatten och med för mycket motstånd. Kom på mig själv flera gånger med att simma och flina, så det var en härlig stund i vattnet! Lite kallt om armarna dock.


När tiden stod på 29:42 satte jag handen mot en tavla som läste av min sluttid, blev "avstreckad" på badmössan och mötte upp Pär för att få min väska, en kram och ett stort Grattis till genomfört Vansbrosim. Torkade mig, satte på nya kläder och tog lite "efter-kort".


Efter simningen åkte vi ner till Grythyttan och avnjöt en otroligt god fyrarättersmiddag:

Rimmad öring med grönärtscrème, kantareller och brynt smör

Knaperstekt ankbröst med lyonnaiserullar och vinägersky

Milda och hårda ostar med klarbär och bigarråer

Tjinuskicrème med hallon och likörpralin


Mådde så illa efter middagen att jag somnade på stört! Även att det är relativt lite på tallrikarna så är en fyrarättersmiddag otroligt mättande. Skulle aldrig palla 7 :)


Igår åkte vi bil mest hela dagen. Stannade till hos Erik utanför Knivsta och hos Ida&Thomas i Uppsala, sen landade vi i Hälsingland efter midnatt.


Idag började jag dagen med en promenad i solen, cyklade in till stan där jag anmälde mig på ams för att få stämpla under min ledighet. Sen gjorde vi en tur med båten till Branthäll och grillade korv. Pappa klipper gräs så det luktar sommar i hela huset och vi ska snart påbörja förberedelserna inför kvällens grillning. Förmodar att det blir sporadiska uppdateringar av bloggen nu när vi har semester. Det blir till att vakna på morgonen och ta dagen som den kommer.

1 kommentar:

Puma sa...

härligt med semester! njut av den!! :-)