tisdag 23 juni 2009

Det blev 7 dar på stranden...

7 dagar utan ett endaste blogginlägg kräver sin eftertanke innan orden kommer ner på pränt.
För det första: jag har haft en helt fantastisk resa. Oj vad jag och min mamma har roligt ihop!
Vi bytte ett rejält regnigt, ruggigt och kallt Sverige mot ett varmt, soligt och skönt Rethymnon.
Redan på Arlanda skålade vi in resan i rött vin och bubbel :) När planet landade i Heraklion blåste det rätt mycket men var 25 grader varmt.

Alla morgnar startade vi med en promenad före frukost. Efter ett par dagar insåg vi att det var bäst att ta med handdukarna och gå förbi stranden för att paxa plats, eftersom de första raderna av solsängar gick åt som smör...
Frukosten var inget att jubla över. Den bestod av bröd med tomat och gurka, ägg, müsli uppblött i lite mjölk, juice, kaffe, té och en apelsin. Det fanns liksom inte så mycket att välja på..
Hotellet i övrigt var kanon! Vi hade ett mysigt litet rum, lagom stort för oss båda. Balkongen vätte mot innegården vilket gjorde att vi inte stördes av någon trafik. Det fanns en pool uppe på takterassen som vi provade första kvällen men pool är kanske inte riktigt min grej, jag är mer en strandmänniska.
Vi hade långa och sköna dagar på stranden, mellan 10-17 i princip varje dag. Det var Temperaturen i skuggan höll sig mellan 27-34 grader och vattnet svalkade skönt. Det var skuggan med hög solskyddsfaktor som gällde, jädrans vad solen är farligt het!!
Hungern tror jag att jag lämnade hemma i Sverige och jag antar att det berodde på värmen. Vi drack litervis med vatten varje dag och åt yoghurt & bröd eller greksallad till lunch. Greksalladen saknar jag...
Vattenpaus på väg hem från stranden
Kylen hade vi laddat med iskall martini som vi drack när vi kom hem från stranden. Nästan varje kväll tog vi en promenad runt i gamla stan och de fina kvarteren. Vi kom billigt undan med maten eftersom varken jag eller mamma äter speciellt stora portioner. Antingen så beställde vi "mindre portioner" och fick betala lägre pris, eller så delade vi på en portion. 2 huvudrätter och 0,5 l vin gick på 165 kr (inkl dricks) för oss bägge, det är billigt det!!
Vin och jordgubbar på balkongen
På midsommarafton klädde vi oss extra fina, delade på en Mixed Grill på vår favoritrestaurang och avslutade kvällen med en varsin drink på en coctailbar.
Midsommar!

Girls night out!

Vi lyckades leva så billigt att det fanns mycket pengar kvar i slutet av veckan. Till min stora glädje hittade jag en massa små fina butiker, en av dem heter Portobello. Där köpte jag dessa juveler till skor. Mamma säger att det står Erika på dem :)

Igår natt landade vi sent, tror klockan var 04:00 när vi lämnade Benstocken. Stannade i Söderhamn över dagen, körde massor av tvätt och hängde ute i fina vädret. När jag lämnade familjen igår kväll var det med gråten i halsen... Jag och min jädra separationsångest...

Väl hemma hoppar jag upp på vågen och konstaterar att jag tappat 2 kilo på två veckor. Hejja hejja!! Det fanns inte en tillstymmelse till bikiniångest på Kreta och det var sååå skönt!!

Nu ska jag smita in hos er och se vad ni har haft för er sen sist.

Fick med mig en rosslande förkylning hem så jag ligger lite lågt med löpningen tills hostan gått över.

4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

åh vad fina bilder, ni verkar haft det toppenmysigt. fortsätt med det under resten av sommaren nu!! kram!

Em Löfgren sa...

vilken fantastisk resa =) wow! och ni är så fina du och din mor =) och du haha till och med jag kunde se att det stod Erika på skorna!!

Susanna sa...

Vad fin du är! Låter som en underbar resa du.

Sofy sa...

Lovely vecka sötis, glad att ha dig hemma igen! Kram