måndag 8 juni 2009

Växlar om - planerar om

Nu när Tjejklassikern är klar och träningsvärken försvunnit så är det hög tid att sätta nya mål. Jag är helt omöjlig på träning utan mål - det måste finnas minst ett! Redan i våras anmälde jag mig till Midnattsloppet och nu är min målsättning att springa på en mycket bättre tid än Tjejmilen och Lidingö Tjejlopp. Visst, man kan inte jämföra dessa lopp med varandra då terrängen och bansträckningen ser helt olika ut - men en mil är en mil..

Mitt nyligen (läs inatt) ihopsatta schema startade idag.

Pass 1 enligt schema
Uppvärmning: 1 km jogg 7 min
Kort intervall: 8 * 200 m (8* 1 min) 60 sek vila mellan varje intervall
Lätt distanslöpning: 3 km (20 min)

Mitt pass
Joggade bort till den tänkta intervallplatsen dit det är ganska exakt 1 km. Det tog 6,5 min. Töjde och stretchade lite innan jag drog igång, så benen inte skulle bli så stumma. De är knappast vana vid intervallträning. Kroppen kändes lätt i början av första intervallen men segheten kom smygande rätt snabbt. 60 sekunders vilan mellan varje var välbehövlig. Jag märker att jag inte har speciellt bra löp-kondis för jag blir skitttrött av att kuta som en dåre! Det blev till slut 8 * 200 m och varje intervall tog bra precis 45 sekunder. Under intervall 3 svalde jag en mygga som flög rätt in i min mun. Det resulterade i några hulkningar i gräset och en riktigt obehaglig känsla i halsen! Huvva.

Avslutade passet med en jogg, 2,1 km på 14 minuter innan jag avslutade med stretch i skuggan. Oavsett om det inte är speciellt varmt ute så blir det hett att springa i solgasset. Jag hade grymt mycket energi idag! Det har flutit på fint på jobbet, mycket att göra och 1,5 timmars övertid, så jag laddade in en banan innan jag tränade. Smart drag!

Nu ska jag vårda mina benhinnor och tänka på att inte gå ut för hårt i början av dessa 10 veckor, så jag får vila flera veckor för att benen inte pallar. Jag minns så väl hur förra årets löpsäsong slutade...

Cykeltröjan funkade perfekt för löpturen.
Ny favvo!

Uppdate: Att springa i sommarens grönska kan ibland innebära problem för en pollenallergiker. Just som själva ögonkliet och den rinnande näsan försvunnit så har kliet runt munnen uppkommit efter löppasset. Myggen och grönskan gör inte undervärk för läpparna.. Jag behöver ingen läppförstoring just nu om jag säger så :)

Och förresten: TACK!! för alla fina peppande och stöttande kommentarer!!

2 kommentarer:

Em Löfgren sa...

bra jobbat darling!! bar tänkt att gå ut lungt, du känne rju dina benhinnor, så skönt om de inte får sätta stopp för dig den här gången!! du är den smartaste tränerskan jag känner =) hihi!

AnnaCarin sa...

Du är duktig du! Och ambitiös!!!

Lycka till med satsningen! Nu blir jag ännu mer inspirerad att våga mig på att löpträna lite mer seriöst! : )