måndag 1 juni 2009

Den stora kalashelgen!

Födelsedagskalas i all ära, men när man kan pricka in 3 stycken på en helg och en Mors Dag - då är man mitt i firandets mecka. Allra käraste mormor har nu uppnått 80 år vilket skulle firas på det allra bästaste sättet. Hon blev nerbjuden till mamma och pappa dit vi också åkte i fredags eftermiddag, precis när vädret började visa sig från sin allra bästa sida!
Vi började med att fira lillebror som fyllde år för en månad sedan. Han fick en snygg t-shirt och ett par strandshorts från Hang loose. De passade perfekt och han blev mycket glad! Papsen fyllde år i torsdags så även han fick paket, ett par snygga ljusa brallor, en gul skjorta och en somrig tröja att ha utanpå skjortor om kvällarna.
Lillebror

En 80-åring ska firas stort och därför hade vi champagnefrukost med jordgubbar på lördagsmorgonen. Ja, det fanns även massor av andra godsaker som fil, färska bär, nybakt bröd, jos osv (hotellfrukost a la Wiberg) som vi avnjöt. Medan pappa, Pelle och lillebror sjösatte båten tog jag, mamma och mormor en promenad i byn i det vackra solskenet. Eftermiddagen spenderades på en filt i gräset på baksidan.

Jubilaren

Bord var bokat på Axmar Brygga till kl 16. Vi fick fönsterplats och satt och njöt av mat, vin och utsikt hela eftermiddagen. Efterrätten hade mamma ordnat så vi åkte hem och satte oss på altanen där vi fortsatte kalaset. Spelade TP till långt in på natten, drack iskallt mousserande rosévin och hade en riktigt härlig kväll!

Familjen

Efter att vi firat 3 födelsedagsbarn var det så söndag och Mors Dag. Pappa hämtade upp farmor och vi styrde kosan mot Växbo kvarn, mitt i vackra Hälsingland. Där strövade vi runt ett par timmar, kikade på kvarnen, linspinneriet och i hantverksbodarna. Jag köpte en påse med små pepparkaksformar till Pelles systerdotter, som hon ska få när hon fyller 5 år senare i sommar.
Växbo Kvarn

Växbo Krog

Liksom på lördagen låg vi på baksidan hela eftermiddagen i solen och surrade. Jag och mamma kikade i tax-free katalogen och försökte bestämma oss för vad vi ska köpa till ut- och hemresan.

Mamsen - mitt eminenta resesällskap!
Pappa grillade och vi åt en sen familjemiddag innan det var dags för mig och hjärtat att rulla hemöver igen efter en riktig toppenhelg (som vanligt!)

Mammas goda cheesecake

Sista bilden får bli på den härliga sommarklänningen jag hittade i mammas garderob. Idag köpte jag mig en likadan från Indiska. Den blir perfekt till mitt kusinbarn Novalies dop. Jag har fått den viktiga uppgiften att vara hennes fadder och då vill jag ju vara extra fin :)

Sommarklänning
Det blev en sen kvällspromm idag. Har varit på stan hela eftermiddagen, träffade upp Tessan för en solig middag på Wayne's och lite uppdatering vad som hänt sen sist. När jag kom hem var Pelle i full färd med att ta på sig fotbollsmundering så jag bytte raskt om till prommkläder, hoppade in i bilen med honom och knatade hem från Nacksta där hans match var. Ljuvligt väder ute, önskar att vi fick behålla den här temperaturen resten av sommaren...
Imorrn är det Vårruset! Håll tummarna för uppehåll och skönt "löparväder".

Inga kommentarer: