onsdag 22 oktober 2008

Onsdag: När man är sjuk planerar man...

Aldrig har jag längtat så mycket efter ett gympass, ett löppass eller ett spinningpass som nu. Det driver mig insane att inte få svettas, kämpa och jobba för mina mål. Jag är hemma idag med för att driva ut hostan - som börjar lägga sig - med vila och varmt te så jag kan komma tillbaka till jobbet och träningen fort nog.

Nu har jag ju sen en tid tillbaka visualiserat mitt mål för vintersäsongen; att bli grym på längdskidor. Jag vill kunna susa fram i spåret och känna att jag är bra på det jag gör. Redan nu har jag börjat lägga grunden till det på gymmet men det behövs mer krydda till maten för att göra den riktigt bra. Jag har länge och väl funderat på hur jag ska lyckas med min "satsning" och kommit fram till följande:

Delmål 1: Grundträningen Fram tills snön faller ska jag träna minst 2 gympass i veckan, 2 konditionspass och stretcha extra länge. Jag lyckas ofta dra på mig värk i ländryggen på grund av för dålig stretching av ben och rumpa så det ska läggas extra tid på detta.

Delmål 2: Snöträningen När snön är här då jublar jag först tills jag blir hes eller något. Så fort det är spårat på Södra ska jag träna minst 3 längdpass per vecka med pannlampan på och förhoppningsvis Carina och Therese som bästa sällskap.

Delmål 3: Kosten Grunden till allt. Med bra kost följer bra träning och med bra träning följer bra kost. Jag äter bra. Äter nyttigt. Det är när jag inte äter nyttigt som kosten inte blir bra. Make sense? För mycket av det goda, skippa det söta men skapa inte förbud. Läste i någon blogg/i någon kommentar att när godissuget blir akut så köper denna person 10 godisbitar och äter. Naturligtvis inte varje gång godissuget kommer men det var en smart lösning. Det är godiset som är boven i dramat hos mig, så det ska väl vara lätt avhjälpt såsnart jag genomgått avgiftningen :) Äh, va fasen jag får väl skriva ner allt jag käkar så jag ser vart det går snett helt enkelt. Publicerar jag det här på bloggen så får jag ju kommentarer också på vad som är bra/inte är bra. Well, så får det bli! Det här kost-köret/matdagboken ska jag jobba med fram till 30 november. Jag får en månad på mig att själv räta ut det bra/dåliga i maten, fixar jag det inte själv tills dess tar jag hjälp av Mela!!

Mål: Att genomföra Tjejvasan på en skitbra tid! Återkommer med exakt måltid efter att jag har åkt in mig i spåret och vet hur lång tid det tar att köra en mil. Först då kan jag höfta på hur snabb jag ska vara haha.

Delmål 1 är ju redan igång. Delmål 3 startar idag. Delmål 2 har jag ingen aning om när det kan tänkas dra igång, förmodligen till nyår när jag är i Jämtland, innan dess är jag rädd att Sundsvall inte fått någon snö att prata om...

2 kommentarer:

Susanna sa...

Vad strukturerad man blir när man inte får träna :) De låter väldigt kloka, dina delmål - du KOMMER att flyga fram i snön!

Sofy sa...

Åh vad inspirerande och bra tjejen!
Jag hejar på här från söder. Snart kommer du äntligen på besök igen!!!