måndag 29 september 2008

Måndag: Tid för återhämtning och eftertanke

Idag har varit en sånhär extremt dagen-efter-jag-är-så-seg-att-ögonen-knappt-vill-öppna-sig. Mosig, stelbent och trött flummade jag omkring på jobbet. Såg förmodligen fullständigt uppslukad ut av mina arbetsuppgifter men i huvudet pågick även en process av återhämtning. En rätt skön dag faktiskt om jag riktigt tänker efter.

När känslan av trötthet kommer över mig finns det två anledningar:

1. Jag har tagit ut mig fullständigt och har därför all rätt att vara slut.

2. Jag har inte gjort ett skit och kroppen har därför kommit in i ett slappt tillstånd.

Självklart är anledning 1 den allra finaste och skönaste och det var precis det jag upplevde idag. Under mötet efter lunch fick jag äta en kiwi för att få ordning på ögonen som konstant var på väg att stängas trots att informationen jag fick var jätteintressant. Så fort jag reste mig från stolen gjorde sig höfterna och låren påminda om gårdagens lopp men allt jag känner är en tillfredsställelse. Glad och lycklig över att jag kan prestera ett lopp!

Däremot när jag nu såhär ikväll fått tid för eftertanke så vet jag ju att tiden förmodligen med all sannolikhet hade varit några minuter bättre om jag bara haft möjlighet att träna mer. Testat gränserna, låtit benen flyga i spåren och kämpat mig uppför backar i oändliga backintervaller. Tyvärr tillåter mina ben fortfarande inte detta och jag kanske börjar undra så smått över mina framtida möjligheter till löpning. Jag vägrar låta mig nedslås men jag börjar fundera på att söka upp en sjukgymnast som kanske kan komma till rätta med benhinnorna och orsakerna bakom mina krämpor löprunda efter löprunda. Med denna insikt i bakhuvudet har istället en plan angående kommande vasalopp tagit form och jag har bestämt mig för att verkligen satsa stenhårt på Tjejvasan och träna mig i ordentlig form, sätta en måltid och se till att komma under den. Anledningarna till detta är många:


  • Det finns inga primära skaderisker som jag ser redan nu, förutom eventuella skavsår. Benhinnorna har aldrig satt käppar i hjulet för mig när jag åker skidor.

  • Jag har bra förutsättningar att kunna träna en lång säsong innan loppet. Snön kan i bästa fall komma redan i december.

  • Det är fem månader till Tjejvasan som ska spenderas i både gym, på barmark och på ett par längdskidor.

Jag är grymt taggad till att köra igång med Vasaträningen redan nu. Faktiskt längtar jag efter att det vita pudret ska lägga sig som ett mindre täcke över staden så gubbarna på berget kan pista och ge oss entusiaster fina spår som vi kan åka i. Jag vet att det är många månader kvar men jädrar vad jag ska jobba för att få en skitbra tid! Och ska jag ha en skitbra tid, så är det bäst att börja jobba för den i tid!

Off topic: Måste Anna i Idol - ni vet hon Have a heart - alltid se så förkrossad ut när hon sjunger. Har lite svårt att ta till mig en artist som har samma ansiktsuttryck hela tiden. Jaja, off topic som sagt :)

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Jag är säker på att du komemr vara grym på tjejvasav! Kämpa på, visualisera och fokusera på målet. SE dig själv klara din drömtid.. Det kommer gå superbra! (Själv är jag totalt hopplös på längdskidor :D)

Kram

Susanna sa...

Den sortens trötthet är underbar. Man bara går omkring och är nöjd :) Och vad kul att du satsar så på tjejvasan, du kommer att åka jättefort!

Lilla my sa...

Synd att vårt pass inte kunde bli av men känner att det var nog rätt beslut av mig. Ögonen rinner, halsen värken och huvudet verkar inte ha någon aktiv hjärnförmåga.

Visst är det fantastiskt roligt när man ser ett mål som man ska ta sig till! Du inspirerar mig verkligen till att hitta ett eget mål och en egen plan. Tycker du är förnuftig och inser att det är dumt att gäva ner sig och känna sig "dålig" i en sport som kroppen inte riktigt vill utföra. Dumma benhinnor! Har ju tänkt köpa längdskidor till vintern... kanske du vill gnugga av dig lite kunskap på mig?

Lilla my sa...

Haha jag gillar din bestämdhet ;) Jag är helt klart bestämd på att jag inte ska bli sjuk på riktigt därav c-vitamin chock. Jag gör som idag plockar med mig träningskläder och hoppas på att det blir träning av. Imorgon är jag lite mer på kontoret så jag kan höra av mig efter lunch någon gång och lämna rapport ;)

Sen är det ju inget som säger att träning utesluter en kopp te en dag. Har du sett att de har afternon tea på charm varje vardag mellan 15-17? Kanske kan vara något? Annars har jag både te och kakor här oxå... hehe påprackad mina hembakade kakor...

Längtar till vinter och skidåkning (får man ha med sig kaffetermos och korvmacka någon gång?)hoppas att du står ut med mig i backarna, tror inte du vet vad du gett dig in i!

Hoppas att magen din känns bättre imorgon så håller jag tummar och tår för träningsdejt!!

KRAM

Sofy sa...

Beware of Erika! Shit, du kommer vara vansinnigt snabb! Allt vi kommer se är en liten liten prick, långt borta! KUL! Kram