fredag 16 januari 2009

Fredag: Blogger ski camp dag 1

Så var vi äntligen här i Åre Björnen på det första men förmodligen inte det sista Blogger Ski Camp. Vi anlände igår till ett 20-gradig kallt Åre, solen sken men det var svinkallt! Resan upp gick smärtfritt, vi hade solen med oss hela vägen... Stannade och handlade på ICA Kvantum Odensala och kom ut 6 fulla papperskassar rikare och 2300 kr fattigare.

Vi packade in oss och värmde våra frusna själar med massa te medan vi spelade Yatzy :)

Kvällen avslutades med lax under yoghurtpestotäcke, vit fiberpasta och ruccola/tomat/papriksallad.

Vi ska strax ut i spåret och nöta, påbylsade av bara attan. -13 grader och utlovad stormstyra (typ) kommer göra min själ frusen så det gäller att hålla ångan uppe!!

Uppdat: Anna Forzelius var vår eminenta skidlärare i längd på förmiddagen idag. Hon visade oss hur vi ska sätta stavarna vid diagonal åkning och stakning med frånskjut och vanlig stakning. Poletten trillade äntligen ner och för första gången på väldigt länge så kände jag att nu lossnar det! Vi körde ett provvarv på 3 kilometern, sen jobbade vi vidare på "femman". Nedförsbackarna var definitivt det största problemet men vi fick även lära oss hur vi enklast tar oss ner genom att sätta ena skidan utanför spåret och ploga med den skidan.

Lunchpaus med hemmasvängd köttfärssås och pasta samt en avokado- och bönsallad. Vi värmde oss så gott det gick under täcke och till slut var jag faktiskt mindre stelfrusen! Eftermiddagen bjöd på rejäl temperaturväxling från -13 till -5. Vi siktade in oss på milspåret och genomförde det!!! Jag tappade all ork efter 8 kilometer men då trädde pannbenet in och hjälpte mig i mål. Återhämtning skedde med hjälp av en gainomax bar och ett stort glas vatten. Mums! Trots att den bara innehåller 170 kcal så känns det som att man har smällt i sig ett skrovmål.

Har hämtat ut skidorna till morgondagens alpina pass och passade samtidigt på att köpa ett par underställsstrumpor från Craft* och en halsduk man kan göra om till bandana, mössa osv.

*Det ser ut som om jag är sponsrad av Craft med komplett underställ samt lager 2, längdskidtights, underställsstrumpor och mössa. Nu saknar jag ett par handskar och en jacka :)

1 kommentar:

Lilla my sa...

Kanske du kan lära mig ett och annat när du kommer hem ;)