lördag 5 april 2008

Lördag: Tillsammans är man mindre ensam

Att njuta av helgen är viktigt men att få avnjuta helgen tillsammans med sin älskade är viktigare. Vi har inte hunnit med varandra på väldigt många helger nu. Det har varit allt ifrån skotermekande till påskledighet på varsitt håll. Kan knappt minnas sist vi var hemma tillsammans en lördag. Det blev därför en välbehövlig sovmorgon för oss båda som efterföljdes av en lång brunch. På promenaden såg vi hur snön töat undan, hur de slagit upp två hus nära slalombacken och plöjt för flera nybyggnationer. Hade träden inte varit i vägen hade vi nog varit villiga köpare av en av tomterna, för utan de där höga tallarna är det gudomlig utsikt över staden och vattnet.

Efter den raska promenaden hände något mycket märkligt med min högra fot. Jag kan knappt stödja på den och utsidan/benet värker som bara den. Försökte med linda men det gjorde det bara värre, verkar hjälpa att försöka stödja på den så mycket som möjligt och röra tårna. Vad kan ha hänt? Jag kände inte av något under tiden jag gick, bara efteråt. Märkligt var ordet.

Har bakat frukostbullar här på eftermiddagen:

20 bullar
50 g jäst
2 tsk salt
5 dl vatten
½ dl matolja
1 msk honung
1 dl rågkross
3 dl rågflingor
1,2 liter rågsikt

Smula jästen i en degbunke. Värm vattnet och oljan till 37 grader. Häll ner lite av vätskan och lös upp jästen. Tillsätt resten av vätskan, saltet och honungen. Rör ner rågkross och rågflingor. Sist, tillsätt rågsikten och blanda tills det blir en smidig deg. Låt jäsa i 30 minuter.
Arbeta degen smidig. Dela i två delar och gör två limpor. Dela varje limpa i 10 delar och rulla till bullar. Lägg på bakplåtspapper på en plåt och låt jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader och grädda bullarna i 12-15 minuter i mitten av ugnen.

Dessa bullar ska jag ha till frukost imorrn när jag åker till Åre, vi har delat upp det så smidigt att jag tar med frukostbröd, pålägg och juice. K tar med sig yoghurt och kaffe, D tar med sig thé och frukt. Smidigt var ordet.

Blev premiärgrillning på balkongen ikväll, rostas. Mmmmm!! Ljuvliga kött, vill aldrig vara utan...
Ska packa det sista och lägga fram kläder till morgondagen. Bussen går 06:30 så det blir tidig uppstigning. Herregud vad roligt det ska bli!!

Förresten, jag har klarat mig genom både en fredag och en lördagskväll utan godis. How good is that? Jag är mäkta stolt över mig själv då godis är min allra största last och något jag absolut inte kan vara utan på helgen. Jippie!!

2 kommentarer:

Sofy sa...

BRAVO!!!

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Vinho, I hope you enjoy. The address is http://vinho-brasil.blogspot.com. A hug.