lördag 21 februari 2009

Tjejvasan 2009

3 mil i ryggen sitter jag är "hemma" med ett fånigt flin på läpparna. Jag fixade det!! Banan var mer kuperad än jag hade väntat mig, backarna fler och nedförsbackarna längre. Efter 5 km var jag otroligt törstig och stannade en kortis för att dricka lite ljummen saft. Stakade på mot Hökberg och fyllde på med energi i form av blåbärssoppa och en halv bulle samt lite ljummet vatten (usch, det är något jag bara dricker i nödfall. Smakar inte gott...). Efter Hökberg började tålamodet tryta. Det finns fyra spår. Två för dem som åker sakta och två för omkörning. Det längst till vänster används främst till omkörning. Varför ligger man och segstakar i det fältet och inte ens lyssnar på orden "ur spåår"? Hände mig ett antal gånger. Näromkörningen istället får ske på höger sida blir ju alla lite smått förvirrade...


Jag körde på så gott det gick, passade på att valsa om i uppförsbackarna och tyckte orken höll mycket längre än jag förutsatt. Vid Läde stod Anna-Sara och hejjade på som sjutton med sin bror. Gissa om jag fick fart efter det!! ...i 1 km. Sen trodde jag att väggen kom ivägen. Dyngsur om pjäxorna och med en ländrygg som började ge vika. Och nej, det här är inga undanflykter eller käppar i hjulet under loppet - bara rena fakta. Precis i detta nu, vid 13 km skylten tog jag fram pannbenet som mamma tipsade om ("när det känns som tyngst; då tar du fram pannbenet"). Det hjälpte. Tack mamma!!


Eldris bjöd på blåbärssoppa och vatten (huvva igen). Sen var det bar å åk! 9 km kvar till Mora och jag hade fortfarande mycket ork i kroppen. Sista 3 försökte jag spurta men hamnade bakom några segsnören igen och fick till slut lägga mig i yttersta filen. När jag väl kom i mål på
3:31:25 var lyckan total. Jag och Tessan gav varandra en stor grattiskram och underbara Anna-Sara hämtade upp oss vid Strandens skola.


Skitnöjd efter genomfört lopp.
Tessan meddelar kärleken vad sluttiden blev.


Tessan innan start. Nervööös...

Nu ska jag & Tessan äta rostas med klyftpotatis, vitlökssmör och beasås. Sen blir det Melodifestivalen för hela slanten. Om vi inte somnar innan :)

6 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Härligt jobbat! Vad duktig du är!!

Anonym sa...

skitbra kört ju!!!!! stort grattis. ha en riktigt skön kväll nu - ni förtjänar det. hälsa therese!!

Susanna sa...

Åh vad du är duktig! Grattis!!!

Anonym sa...

Grattis bejb! Förlåt att jag inte hann ringa sen på hemfärden, vi hade fullt upp med telefonen fram till Ludvika vid niotiden och sen körde jag därifrån och hem, var hemma strax innan tolv på natten, men jag slår en signal idag elle ri morgon så kan vi tjattra om hela alltihopa!

jag är så impad av din tid, du har verkligen byggt kondis under hösten och vintern!!!

Felicitas sa...

Superduktiga du - bra åkt!!! :D

TheLoonyNail sa...

Skitbra åkt!! :)
Synd att vi inte träffades!
Nästa år kan du starta längre fram, förhoppningsvis inte lika många "segsnören" där... :)