måndag 23 februari 2009

Vi är vad vi äter

Jag utmanade Emelie för ett par veckor sedan... och efter det bestämde vi oss för att utmana varandra. Inspirationen hämtades av Sara och Karins tävling med Biggest looser. Jag och Emelie är ganska jämna vad gäller våra kroppar/mått/mål. Vi har inte jättemycket att tappa, men båda vill gå ner några kilon och framförallt tighta till våra kroppar. Därför har vi bestämt oss för en utmaning i Du är vad du äter-anda - utan Anna Skippers fusk med "de första fyra veckorna är det tufft men sen tappar alla 13 kilo de sista fyra veckorna".

Måndag 23 februari drar ”Vi är vad Vi äter” igång. Under 8 veckor kommer vi att tävla mot oss själva och mot varandra.

Första dagen väger vi in oss och tar mått.

Första veckan kommer varenda smula att dokumenteras i matdagboken för att sedan publiceras som den bistra sanningen. Vi kommer följande vecka att varje dag rapportera exakt vad vi sätter i oss, dvs allt nyttigt men även bekänna våra synder. Vi tänker på vad vi äter men vi kommer skriva ner allt för att få det konkret framför oss.

Varje måndag är det vägning och mätning. Den som procentuellt sett går ner mest under veckan vinner. Sedan kör vi 8 veckors utmaning. Varje måndag rapporteras mått/vägning i form av procentuell nergång från föregående vecka och förra veckan eventuella snedsteg.

Fjärde veckan, halvtid, återkommer matdagboken som ett inslag för att se om matvanorna ändrats något.

Åttonde veckan, måndag 20 april, börjar slutspurten.Vi slutväger oss på självaste Boot Campet den 25 april och det är då den slutgiltiga vinnaren koras. Om 8 veckor har vi förhoppningsvis nåt våra mål/kommit närmare våra mål. Dvs 2 tightare kroppar! Jag har liksom Emelie ca 5 kg att tappa, helst mer men börjar med att sätta ett realistiskt mål.

Naturligtvis kommer allt att publiceras i bloggen. Inte vikter men den procentuella viktminskningen och mått. Vår vikt måste vi däremot redovisa till varandra!

Målgången är alltså måndag om 8 veckor- dvs måndagen i samma vecka som BloggBootCamp går av stapeln!

Det här är ett perfekt sätt för mig att få igång mig själv. Allt dokumenteras, allt publiceras och jag tävlar. Sweet!! Tror liksom Emelie att det kommer bli tufft att komma bort från sockret men det är bara att fightas på, vi ger inte upp :)

Nu ska vi tävla! Mot varandra och med varandra! Med oss själva och mot oss själva!

All eventuell pepp och uppmuntran mottages med största tacksamhet såväl som konstruktiva råd och tankar kring de resultat vi gör och redovisningen av matintagen!

----------------------------------------------------------------------------------
Det blev panik när jag kom hem från jobbet idag. Jag var helt slut på energi, trött och hungrig på samma gång då hela eftermiddagen rusat på i ett hejdundrande tempo utan paus för mellis. Jag snodde därför ihop en köttfärssås som jag lastade i mig tillsammans med fiberpasta. Inte en endaste liten salladsgnutta fick trängas med maten, det skulle gå fort fort fort! Tur att jag åt mycket sallad till lunch, gillar ju egentligen att ha det till varje mål.
Efter middagen smält kom humöret och orken tillbaka så jag åkte ner på gymmet och tränade. Pelle jobbar över idag och jag behövde rensa skallen, organisera och planera så det fick bli intervallpass på löpbandet och ett tungt styrkepass därpå.

Total träningstid: 62 minuter
Kondition: 32 min löpning intervallpass 4,5 km
Styrka: Bicepscurl 10*3 9 kg hantlar, biceps i maskin 3*10 22,5 kg, pushdown triceps 3*10 25 kg, benspark 3*10 25 kg, marklyft 3*10 35 kg

Första dagen på Vi är vad vi äter har varit usel matmässigt. Nästan så jag skäms men jag har helt enkelt inte hunnit äta. Simple as that.
Nu ska jag fylla på med lite energi och slå mig ner i soffan en stund. Imorrn stundar en ny dag med nya möjligheter och utmaningar!

6 kommentarer:

Em Löfgren sa...

ja för nu kör vi!!!!!

Sofy sa...

Woho! KUL! Mitt bästa tips: Ät inga såna där "färdiga sallader" till lunch. Ska du äta sallad till lunch så ta med hemifrån och fyll med bönor, rödbetor, keso, morot etc. Grönsalld har aldrig någon blivit mätt på! Se till att inte äta för lite första delen av dagen så att det blir panikhunger även efter middagen är intagen!

heja, heja!

Em Löfgren sa...

Ja nu e de tisdag! måndagen är borta! det är dag 2 nu! =)

Anonym sa...

kul grej detta! ska bli spännande att följa någon annan än mig själv. haha :-)

Anonym sa...

Hej gumman! Vad kul! Det är alltid kul att utmana sig själv när man känner sig taggad och ännu bättre blir det när man har någon att följa upp sina mål och framsteg med! Lycka till! Själv har jag lyckats kämpa bort 6,4 kg på 5 veckor. Jag är helt inställd på beach 2009 nu! =D Och grattis till vasan förresten!
puss

TheLoonyNail sa...

Lycka till!!! Det kommer du klara galant!! Det bästa för mig är när jag miskar lite på pastan och riset och äter mer köttfärs eller vad jag nu har till...
Får inte lika mycket gdissug då...

Det ska bli spännande att följa!