måndag 31 mars 2008

April i sikte

Uppföljning mars
Kan bara sammanfattas med ett enda ord.
Uselt!!!
Jag är otroligt besviken på min totala avsaknad av träningsmotivation. Att jag mår bättre psykiskt än någonsin har väl aldrig varit någon bra anledning till att inte röra på mig, eller?
Undanflykt på undanflykt bygger ett berg av förnekelse och till slut är det nästan en inbillning.
För mår jag verkligen så bra av att inte få den dagliga motionen?
Nej.
Trots detta blev det 13 "träningstillfällen". Jag har valt att kalla all form av motion/träning för träningstillfällen, även om det är en rask promenad eller om det är en löptur på 5 km.

Mål april
Att återfå motivationen. Ärligt och sant träna för egen vinnings skull och känna glädje över det. Få adrenalinkickar och lyckorus i hela kroppen av ett långt pass på gymmet, att med ett leende på läpparna avsluta en svettig springmarch på löpbandet eller i de blöta spåren. Mitt enda och viktigaste mål för denna månad är alltså motivationen.

För att jag ska fixa detta måste jag med största sannolikhet se kosten i vitögat och lägga om den. Har gjort en deal med min käre sambo och det blir mycket frukt nu. Han är en gottegris ut i fingerspetsarna och drar sig inte för att slita med sig mig i fallet eftersom jag är lättpåverkad och har otroligt dålig karaktär när det kommer till sötsaker. Därför har vi nu bestämt att det blir färsk frukt till efterrätt för att dämpa sötsuget och få i oss rätt energi för att orka mer under dagarna. Jag är redan barnsligt förtjust i massor av grönsaker så de kommer "återinföras" med stora mått. Alltså vi äter mycket grönsaker hemma men nu blir det nog ännu mer. Förhoppningsvis. Jag måste ha tro på mig själv och mitt mål, annars kommer det aldrig att fungera.

Tror ni på mig och mina mål?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror på dig! Något som ger mig träningsmotivation är träningstidningar. Man hittar lite nya övningar, får tips, ser schyssta kroppar etc.

Min man är också en jädra gottegris och det är svååårt att stå emot... Usch ja känner igen känslan.

Hoppas du hittar lusten igen!
/Malena
http://bredablick.wordpress.com

Sofy sa...

Klart jag gör!

Mitt bästaste tips:

tärnad färsk frukt och en klick valios vaniljyoughurt. Smakar underbart gott och man får känslan av "efterrätt" till mycket färre kalorier! kanske inte att lägga till efter varje måltid, men då och då, när suget är stort. Klart mkt bättre än brownie och grädde, det är en sak som är säker!!!

Prova att dricka te nån timme efter middagen. Kanske vill kroppen bara ha "något" och te kan vara nog!?

Kram kram

Mia S sa...

Helt rätt tänkt! Jag tror på dig!

Jag har också grymt dålig karaktär så jag ger mig själv en "fridag" i veckan som inte innebär överdrivet "svullande" utan att man kanske köper lite godis eller lite glass eller vad det nu är man gillar och har svårt för att motstå. Har upptäckt att jag njuter mer av det goda på så sätt och inte äter lika mycket :-)

För övrigt gillar jag det här citatet:

"Styrka är att kunna bryta en chokladkaka i fyra delar med sina bara händer och sen bara äta en av de bitarna" - Judith Viorst

:-)

Lycka till!

Slow-Eva sa...

Bra och realistiska mål. Planerat också. Det är klart det går!