söndag 31 augusti 2008

Söndag: Tjejmilen 2008

Det var söndag, det var sista augusti och det var fullt ös på Gärdet. Nervositeten låg i luften, skulle benhinnorna hålla och hur var det egentligen med pannbenet?
Har haft en jätteskön helg med massor av shopping, tjejsnack, promenader (mellan butiker), god mat och härligt hotellrum. Största minuset var frukosten (borde inte Elite Hotell hålla högre standard?) och att Tessan åkte på en förkylning lagom till loppet!
Det blev tidig uppstigning imorse med uppladdning inför loppet i form av en filtallrik (gröt fanns ej att tillgå), ett ägg (det fanns tre äggkoppar så jag knep en), en grov knäckemacka med leverpastej, ett glas apelsinjos och lite fruktsallad. Efter pepptalk från Mi Ridell knatade vi upp till Gärdet där jag efter bästa förmåga försökte ladda upp mig inför loppet, ett lopp jag absolut inte haft möjlighet att träna till. Benhindrorna har satt stopp gång på gång så någon topptid hade jag verkligen inte i sikte. Ändå sa jag till Tessan innan start: jag hoppas jag kommer under 1,20 i alla fall!










Laddar upp!

Ställde mig i startgrupp 2 efter tips och det visade sig vara ett klokt beslut. När startskottet gick följde jag strömmen bort mot Djurgården. Efter 500 meter började en kvinna gå...
Jag fick ta en jättekvick kisspaus efter 1 km trots att jag gick på en fräsh bajjamajja innan start. Tyckte att det gick förvånansvärt lätt ändå att springa, hade inga känningar i benhinnorna, ingen kramp i magen som jag brukar kunna få och andhämtningen var relativt lätt. La en rätt låg fart eftersom jag otränad inte visste/vet hur långt jag orkar springa och i vilken takt. Det visade sig också vara ett klokt beslut. Tror jag max gick 300-400 metrar.. Tuggade i mig en dextrosol när energin började sina och sen var det bara att springa på. Det var riktigt bra med hålligång efter banan, alla orkestrar peppade mitt humör! Men nog hör/ser man mycket konstigt på ett sånt här evenemang....
1. En kvinna i min startgrupp hade linnebyxor och tjock kofta på sig. Ställer man sig i startgrupp 2 om man uppenbart ska gå hela vägen?
2. Sprang förbi en kvinna som gick efter 1 km och pratade med en annan kvinna och hon sa:
Ja jag är ju egentligen marathonlöpare så ett sånt här lopp är ju en barnlek. Är det en barnlek så går man väl inte efter 1 km?

Kom in på 1.14.30 vilket är en jättebra tid för en otränad löpare som jag. Jämför mig absolut inte med någon annan än mig själv och mina tidigare prestationer för det finns det liksom ingen mening med. Har aldrig sprungit något milslopp tidigare och har knappt 3 mil i benen sen träningen i sommar så nog fan är jag nöjd :)












Mina knän är lite ur balans efter en uttröttande tågresa med en vagn när ventilationen var trasig så vi satt i 30 gradig värme och viftade med Kupé-tidningar framför oss. Ska sammanfatta helgen med hjärtat, han kom hem från en golfresa i Portugal ikväll och hade med sig goparfym som present hem! Mmmm. DKNY I love!

Tack Tessan för en underbar helg!

5 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Superbra jobbat!! Det som är så bra med löpning är att man just kan tävla endast mot sig själv och jämföra sina resultat från ett år till ett annat osv.. (Fast jag kan ju såklrt inte låt bli att jämföra mig med andra :D)

Anonym sa...

Riktigt bra jobbat! Måste kännas härligt!!
Du ska klart vara nöjd!!
:D
Kram

Unknown sa...

Åh, jag fick så dåligt samvete för att vi inte hann prata mer om kost och sånt! Jag blir alltid så himla nervös innan lopp... Men maila mig om du vill - jag finns på mikaela.t.pettersson@gmail.com!

Och bra jobbat!

Susanna sa...

Vad duktig du är! Och vad roligt att höra de märkliga kommentarerna av folk :D

Anonym sa...

Dax att justera sulorna inte skall DU ha ont i benhinnorna / Håkan H