tisdag 14 april 2009

I'm going down...

Första arbetsdagen efter påskledigheten gick rätt obemärkt förbi. Jag kikade ut genom fönstret ett antal gånger för att kolla om solen fortfarande sken, laddade upp för ett skönt eftermiddagspass och peppade mig själv inför denna slutspurt jag och Emelie går in i nu.

Jag hade förhoppningarna höga på ett kortare löp-pass men fick skrinlägga det. När ska jag fatta att mina ben inte pallar asfaltslöpning? Jag får helt enkelt koncentrera mig på skogslöpning, njuta av vacker natur och bark under fötterna. Än är det långt kvar tills marken i skogen är snöfri och torr, så tills dess får jag hålla till godo med ruscher på löpband eller sköna powerwalks som substitut.



Dagens träning
Det fick helt enkelt bli en snabb powerwalk här i vårt vackra bostadsområde. 5,7 km knaprade jag ihop på 50 minuter så det får jag väl anse som ett bra tempo! Våren börjar så smått komma till Sundsvall och gissa om dagens + 12 gader och solsken gör gott för min själ?

Dagens uppföljning
Det har hänt grejer. Äntligen börjar vågen peka neråt igen. Inte så många hekton men - 0,6 kg får väl vara godkänt? När jag nämnde för Pelle vad jag tappat och la till kommentaren: jag har ju inte tappat så mycket på dessa veckor sa han snabbt: ta 3 mjölkpaket och håll dem i famnen. Då säger du nog inte samma sak... Han har verkligen peppat mig från dag 1 och vänder alla mina trista kommentarer (som jag kan ha ibland, det kallas självkritik :) till något positivt. Han är min soulmate och mitt största stöd!

Dagens finbesök
Camilla, Micke och prins Fabian kom över på middag efter jobbet. Vi åt limekyckling med ugnsrostade grönsaker och yoghurtsås, allt efter recept från söta mamsen. Hon prenumererar på en toppentidning som heter Matmagasinet.

Limekyckling

4 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
salt
peppar

5 potatisar
1 palsternacka
3 morötter
1 gul paprika

Skala och dela rotsakerna. Stek i ugnen i ca 50 min, 175 grader.

Gnid in vitlöken i kycklingfiléerna, salta och peppra. Stek i lite smör så de får färg. Lägg över kycklingen i en ugnsform och efterstek i ugnen i 20 min, 175 grader (när rotsakerna varit inne i 30 minuter).

Gör en marinad av:
3 msk olivolja
3 msk balsamvinäger
1 tsk honung
salt
peppar
skalet samt saften av 2 lime

När kycklingen är färdig, skär den i skivor, lägg upp på ett uppläggningsfat och ringla marinaden över. Servera med rotsaker och en god limeyoghurtsås.

1 kommentar:

Em Löfgren sa...

han verkar bra din Pelle, bra tankar! skönt att ha sån peppning och stöttning, vad nice =) och han har så rätt, du gör gryma framsteg ju =)