söndag 5 april 2009

Vinterns sista skiddag!

06:00 igår (lördag) morse klev jag ur sängen för att koka en stor portion äppelgröt och göra matsäck till mig och Pär. Den sistnämnda klev upp en halvtimma senare, rejält snorig men ändå sugen på en heldag i Vemdalsskalet. Vi åt gröten och packade oss iväg.


Vädret hemma i Sundsvall vid avfärd...


När vi passerade Ånge och regnet fortfarande stod som spön i backen började vi undra vad vi gett oss in på egentligen, ponerade om det skulle bli lite klädinköp i skidshopen och lunch innan direkt hemfärd och besvikelse över utebliven skidåkning. I Östavall började regnet avta men molnen och dimman låg fortfarande tät. Lagom i Rätan såg vi en klarblå himmel!



Vädret som välkomnade oss i Vemdalsskalet


Vi bytte om i bilen, skyndade oss att hyra skidor och ladda på liftkort innan vi gav oss ut i backen. Tyvärr hade vi helt glömt matsäcken som stod kvar på vardagsrumsgolvet hemma, så vi tog en snabb fika på Anorak och fyllde på energidepåerna innan vi kastade oss ut i Pers backe. Passande namn på min och Pärs absoluta favoritbacke alla kategorier.

Njuter av solen och utsikten på toppen


Som ni kan se var det knappt ett moln i sikte. Kanske långt borta i horisonten... Vinden var riktigt varm och i skuggan stod termometern på +13 grader. Hela dagen var som en enda stor njutning. Det var helt magiskt att med 6-stolsliften ta oss upp på toppen och se ut över hela fjället. Att vid varenda sväng känna mjölksyran bränna i benen och då få pausa mitt i backen, njuta av utsikten, av det perfekta föret i backen och av kärleken som jag fick spendera denna magiska dag med. Vi var nog de två lyckligaste själarna igår!!

Nybyggda toppstugan där vi intog vår lunch


Vi gjorde som vanligt och tog en sen lunch. Lagom till kl 12 så började köerna mattas av, det var lite folk i backen och det är ju då vi vill passa på att kunna ta ut svängarna. Innan dess utnyttjade vi singelkön till max. Det finns ju knappast några regler för den kön...

Vid 14:30 började det kurra rejält i magen efter flera timmars konstant åkande i backen, så vi satte oss i solen på altanen och åt lunch. Mums! Passade på att öppna pjäxorna lite och lätta på kläderna. Hade bara en underställströja och en tunnare Craft-jacka på mig men ändå svettades jag så det stod härliga till. Solen och allt pump i backen gjorde sitt till...


Vacker utsikt över Härjedalen


Efter lunchen åkte vi en och en halv timma till. 3 minuter innan sista liften stängde så hann vi med den upp till andra toppen och tog oss ner till skidinlämningen. Jag hade lust att som ett barn sätta mig på golvet och börja gråta för jag ville verkligen under inga som helst omständigheter åka därifrån. Det var den mest fantastiska skiddag jag haft någonsin. Varje sekund var en enda lång njutning!


Kort paus i solen



Ett försök att ta kort i motljus




Andra sidan av Vemdalsskalet




Kärlek i backen. Jag är så
lycklig att Pelle och jag delar
detta fantastiska intresse


Posekort :)



Lycklig!

Det blev även lite shopping (som vanligt) efter att vi lämnat in skidorna. Jag hittade ett par mörkblå baggyjeans till priset av 300 kr!!, linnet på bilden ovan och en jättesöt mönstrad vit top.
Vi landade inte hemma i stan förrän 20:30 så vi köpte med oss indisk mat och mötte upp Pelles syster med familj, som i precis samma sekund som vi parkerade, kom upp från Stockholm. Vi åt och delade en flaska vin. Min kinder kändes otroligt varma efter att även solskyddet glömts hemma.
Det var trångt i sängen inatt då lilla Klara sovit mellan mig och Pär. Myspys att vakna upp bredvid ett varmt litet barn, hon är så himla go den lill-tjejen! Idag har vi varit på Maxi och handlat, lunchat på Barista i stan och försökt se klart filmen "Endless sunshine of a spotless mind". Denna gång somnade jag, i fredags när vi började se den somnade Pär.

Till middag blev det hemmarullade italienska köttbullar med tomatsås och tagliatelle samt rårivna morötter.
Köttbullar
3-4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 dl mjölk
1 dl havregryn
500 g älgfärs/nötfärs
senap
Santa Marias chili explosion
persilja
salt
peppar
Lägg havregrynen i mjölken och låt svälla minst 10 minuter. Blanda finhackad lök och vitlök tillsammans med färsen. Vänd ner havregrynen och krydda med chili, persilja, salt och peppar. Rulla till små eller medelstora köttbullar. Stek i smör i en stekpanna tills köttbullarna fått färg. Sätt ugnen på 225 grader och låt eftersteka minst 15 minuter.
Tomatsås
1 förpackning hackade/krossade tomater (vi använde ICAs ekologiska)
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
en handfull basilikablad
1,5 dl rött vin
salt
peppar
Chili Explosion
Fräs finhackad lök och vitlök. Tillsätt de krossade tomaterna och vinet. Krydda med salt, peppar och chilin. Låt koka i minst 30 minuter så att såsen får en mustig smak. Kan med fördel smakas av med lite chilisås eller socker.
Servera med sallad och pasta om så behövs.
Återgår till soffläget. Idag är det välbehövlig vila efter veckans superduperpass. Jag känner mig duktigt nöjd med nya upplägget på styrkepassen, de ger grymt mycket.
Och förresten, tack tack Sofy för dina skidlektioner i Åre. Jag hade otroligt mycket nytta av dem igår och det bidrog mycket till livets finaste skiddag!

3 kommentarer:

Sofy sa...

Wohooo! fantastiska bilder, jag hade kunnat ( nästan) döda för en sån där skiddag just nu! Härliga härliga vårskidåkning! Grattis till en sån fin dag! Kram

Sara sa...

åh vad fiiiint!!!

Löpning & Livet sa...

underbart och helt perfekt! jag vill också! :)