fredag 24 april 2009

Uppföljning Vi är vad vi äter och presentation av Bikini Fit

Uppföljning

8 ½ veckor och 60 dagar av Vi är vad vi äter är till ända. Måndagen den 23 februari var dagen då vi påbörjade projeketet och fredagen den 24 april blickar vi nu tillbaka på dessa 60 dagar.

+
Jag fann en ny vän. Hon heter Emelie och kan det här med peppning, sprida energi och driva på mig på ett helt fantastiskt sätt! Det har susat hundratals sms oss emellan från tidiga ottan till sena kvällen. I början av vårt projekt skickade vi små bikt-sms när vi ätit något olämpligt. Dessa sms avtog senare (vilket jag återkommer till).
Jag har gått ner i vikt. - 3,6 kilo har jag lyckats tappa bort efter vägen och jag har en mycket lättare känsla i kroppen.
Jag har tappat i centimetrar. -6 cm runt midjan och magen gör mycket på kläderna. Just nu har jag hamnat precis mellan två jeansstorlekar vilket kan vara frustrerande då gamla jeans är pösiga medan "komma i jeansen" är lite för tighta fortfarande.
Jag har ändrat kosten. Just i matväg är det stor skillnad mot innan. Jag väljer mycket bättre råvaror, har ett annat intresse kring just mat och njuter av den ännu mer än tidigare. Portionerna är mindre men mellanmålen bättre och jag tillför kroppen energi när den behöver det.
Jag har kapat godisbehovet. En av de finaste fördelarna med projektet är att jag klarat av att hålla mig från godis i 60 dagar. Det är en bragd för mig. Beläggningarna på tänderna är borta och jag måste inte ha något att tugga på jämnt.
Jag har blivit starkare. Styrketräningen har gett otroligt mycket och jag är glad att jag har varit så ihärdig alla dessa tidiga morgnar.
Jag mår jättebra. Känslan av att jag fixar det är härlig.

-

Jag var inte nog strikt. Efter några veckor slopade jag den totalt strikta kosten och började tillåta mig att äta lite fikabröd om det bjöds. Utan denna "tillåtelse" hade jag kanske gått ner ännu mer i vikt. MEN livet är för kort för att bara skapa en massa förbud och jag tror helt ärligt att jag inte pallat i lika många veckor om jag inte tillåtit mig att äta vissa saker.

Planering
Projekt Vi är vad vi äter skrinläggs nu och jag blickar framåt. Det finns fortfarande några trivselkilon att bli av med innan jag nått målbilden. Med hjälp av projekt Bikini Fit ska jag nog kunna fler centimetrar kring midjan och få upp flåset. Jag ska se om det inte går att frysa kortet på Gold's gym över våren/sommaren och återuppta styrketräningen i höst igen. Funkar inte det kör jag några spinningpass på Gold's.

Fokus kommer att ligga på:
1. Cykling - långpass, kortpass, intervallpass. Här ska nötas röv! För att fixa 10 mil i på en sadel på Tjejvättern krävs lite fler timmar på ett hjulförsett transportmedel. Istället för morgonträningar kommer jag att lägga in cykelpass direkt efter jobbet.
2. Pilates - hemmaträning när den är som bäst. Passar närsomhelst och hursomhelst och går att träna vilken tid på dygnet som helst. Stärker kroppen.
3. Löppass - Konditionsträning som jag verkligen måste få fart på när snön smält. Jag längtar verkligen ut i skogen i mina nyinförskaffade löpardojjor (som förhoppningsvis köps i helgen på Löplabbet).
4. Power walks - effektiv fettförbränning och otroligt skön + billig träning!

Projekt Bikini Fit påbörjas måndag 27 april och avslutas 14 juni (7 veckor). Detta projekt är ett viktigt fortsättningsmoment av Vi är vad vi äter då jag behöver träna intensivt inför Tjejvättern samt att jag inom en väldigt snar framtid (läs 15 juni) ska kliva i en bikini och då vore det skönt att ha tighta till kroppen!

3 kommentarer:

Em Löfgren sa...

tack hjärtat för dessa 8 veckor!

en stor varm kram och en jätteapplåd till dina framsteg!!! du gjorde 8 grymma veckor!!

ser fram emot att följa ditt nya projekt! tycker vi fortsätter peppa varann! =) sms?! samtal?! =)

Löpning & Livet sa...

grattis till dina fina resultat! och det glädjer mig att läsa att du trots allt tillåter dig att äta sk "onyttiga" saker. (Jag ogillar starkt begrepp som "nyttigt" och onyttigt" eftersom jag anser att allt har någon nytta och allt blir dåligt i för stora mängder) Förbud är något jag definitivt INTE tror på och hur kul är det att leva ett liv där man förbjuder sig själv saker man gillar??! Tänk om man skulle förbjuda sig att träna liksom :)

Balans är ordet! Balans är mitt favoritord! :)

Återigen stort grattis och imorn så ses vi ju!!

Sara (Träningsglädje) sa...

ni har varit så jäkla duktiga bägge två men shit vad fort tiden har gått!!! :-) vet precis vad du menar med att det är både lätt och farligt att släppa på de strikta rutinerna och tillåta sig mer men håller med om att livet är till för att njutas. ser fram emot bikini fit!!