måndag 17 december 2007

Glöggkväll

Den blev med råge godkänd. Jag fick till och med MVG +++ på både maten och på efterrätten. Näst efter "gud vad smal du har blivit/vad fin du är" eller "jag älskar dig" så är "vilken god mat du lagar" den bästa komplimangen.

Jag lyckades tajma allt perfekt (är lite av ett kontrollfreak i köket) och när vi tömt vinflaskorna, glöggen, pajformarna och jag plockade tillbaka överblivna efterrätten i kylen så öppnade vi julklapparna. Huset tömdes på gäster kl 21 och en halvtimma senare var allt undanplockat. Diskmaskinen är guds gåva till människan.

Nu är jag helt slut som artist och vill inget hellre än att ha jullov. Samtidigt har jag svår separationsångest från min älskade men jag vet ju att vi får fira mysigt nyår och ledighet därefter tillsammans. Vi har aldrig firat en jul ihop så jag är rätt van, ändå känns det i hjärtat att skiljas strax innan den största högtiden på året. Vilken tur ändå att jag har lyckan att känna så!!!

Förresten, receptet på chokladmintkolan kommer här som utlovat:

100 g smör
2 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
pepparmyntsolja

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Häll ner grädde, socker, sirap, vaniljsocker och kakao och låt koka tills kolan blivit tjock (kulprovet). Droppa ner många droppar pepparmyntsolja i smeten. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll över kolasmeten i den. Låt stelna i rumstemperatur. Vänd brödformen upp och ner och skär i små fyrkantiga bitar.
Underbart god och går att variera i oändlighet!

Inga kommentarer: