tisdag 4 december 2007

Huskatt

Mitt hem är min fristad. Att efter jobbet slut få komma hem, ta av sig skorna och gå upp i lägenheten, insupa doften av vårt hem, laga mat och samtidigt sitta uppflugen på kökspallen läsandes nyaste Cosmo det är vardagslycka för mig. Jag längtar hem när jag sitter i bilen där strax efter fyra. När jag framåt sextiden sjunker ner i soffan ryser jag ofta och säger högt: gud vad jag älskar vårt hem. Här har jag min riktiga trygghet och här har jag byggt en början på vårt liv tillsammans, mitt och P:s. Å den där kökspallen, den är bra till mycket den! Ingen av mina vänner har en sådan men min farmor ville nog att jag skulle ha med mig lite av den "gamla traditionen" så hon köpte en trestegspall i vit plast från IKEA som har hängt med sen jag flyttade hemifrån. Farmor har en, mormor har en och mamma&pappa har en och då måste vi också ha en såklart! Eftersom jag ofta saknar några centimeter för att nå upp till prylar som står högt upp i skåp (mäter 163 cm i strumpläsen) så är pallen jättebra att klättra på, mycket bättre än en stol.
Fick en rolig kommentar när jag hade två vänner på fika här i lördags:
"Att komma hem till Erika är som att komma hem till mamma. Hon har liksom allt!". Det tar jag verkligen som en komplimang. När jag flyttade hemifrån för 7 år sen så sa jag att jag skulle ha lika välfyllt kylskåp och skafferi som mamma och pappa har. Det ska aldrig saknas något och mitt hem ska vara så hemtrevligt att människor trivs när de hälsar på. I lördags skulle vi bara fika några mackor men jag köper ju hem så mycket pålägg så det fanns munsökorv, brännvinsost, skinka, marmelad (gjord på endast frukter och inget tillsatt socker) och en massa grönsaker till. En av mina vänner är säljare så hon kan inte ha så mycket alls i sin kyl och uppskattar besöken hos mig :) Jag blev i alla fall alldeles varm i hjärtat av den kommentaren eftersom det är lite vad jag eftersträvat och i sånt fall lyckats med! Något kan även lilla jag göra bra...

Smart drag av mig att slura till i soffan tidigare och vakna 1 timma senare. Lycka till att sova vid elva idag! Och det blev ingen mörkerpromenad, det blev jag för feg för.
Advent hos oss

























3 kommentarer:

House Of .... sa...

tack tack tack, för ditt svar om viner för glögg. Köpte båda idag och ska testa. Dricker själv inte vin så jag har verkligen ingen koll så dina tips togs emot med glädje=)

Mathilda sa...

Vad mysigt du verkar ha det hemma! =) Är du möjligtvis Kräfta? Haha, jag får alltid höra att jag är en tyoisk kräfta, mitt hem är min borg.. =D

Em Löfgren sa...

känner verkligen igen den där känslan när man kommer hem efter en långdag! jag verkligen älskar vårt hem och det är så skönt att komma hem och pusta ut!!!