onsdag 12 december 2007

Stress tar kål på kroppen och knoppen

Det verkar som att julstressen har slagit läger hos oss människor och jag har också trillat dit. Kalendern är fulltecknad med saker jag måste hinna göra innan jag tar tåget hem till mamma och pappa. Först där kan jag stressa av och känna lugnet men innan den 21 december är det massor av saker jag måste få klara för att julafton ska bli precis sådär mysig som jag vill att den ska vara år efter år. Jag däckade i en hög i soffan förut, knäckt av alla "måsten". Kroppen pallar inte stressen och den behöver återhämtning. Dessutom sover jag på tok för några timmar för att orka en hel dag och kväll. Egentligen handlar julen om frid och ro men det tar ett tag innan man kommer dit va?

Imorgon ska jag dyka ner på stan direkt efter jobbet för att slutföra julklappshandlandet till farmor. Vi är 6 kusiner som går ihop och köper och naturligtvis är jag navet i det hela. På fredag gäller det att jag har tungan rätt i mun när jag går lös på ICA Kvantum och köper ett lager av varor för att sedan förbereda julgodis och julfika som ska vara till både glöggkvällen och till julklappar. På lördag måste vi städa inför glöggkvällen, på söndag ska vi hjälpa våra kompisar att flytta till hus, på måndag är det glöggkväll, på tisdag ska jag till IKEA för att få tag i de sista burkarna till julgodiset samt baka det sista, på onsdag ska glöggen färdigställas och på torsdag måste väskorna packas. Någonstans härimellan ska jag tvätta, äta, sova, förbereda julsnapsen och helst vara på gott humör också. Igår och idag kan humöret slänga sig i backen, det är PMS-tider och jag är en b.i.t.c.h i dessa tider.

Nu väntar en kopp varm glögg på mig och sen rätt ner i sängen. Imorgon måste jag vara på jobbet i ottan - först luciafirande i mässen och sen planering inför årsbokslut och upprättande av faktureringsrutiner. Som sagt - livet rullar på och det är bara att lägga in en högre växel för att rulla med.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tråkigt att du känner så... Jag hoppas det släpper snart. Eller att du kan sänka kraven =)?Själv har jag lärt mig undvika det genom minutiös planering men gissa om det tagit tid..

Anonym sa...

Tack för alla tips! Jag ska genast kolla upp om jag kan få någon tid och kolla upp salvan.. Har kortison hemma men jag har inte vågat använda det än.. Tusen tack igen!

Anonym sa...

tack erika, vad vänligt av dig att tänka på mig! jag gör allt jag kan för att orka stå emot, och vill man så kan man heter det ju...så jag hoppas & tror. kram på dig, och mysig lucia!

Em Löfgren sa...

ja gud vad man längtar efter julafton nu så man kan få slappna av! man kommer väl vara helt utpumpad den dagen! Puh!

löpningseufori sa...

känner verkligen igen julstressen dessa dagar! hoppas att du får en trevlig helg!