tisdag 6 maj 2008

Tisdag forts: Vad?

Mina vader verkade ha hamnat i träningskoma. Hur man väcker dem enklast? Genom löpning på mjukt underlag i hopp om en skön start. Vaderna ville annorlunda...
Satan, skit och helvete var några av de ord jag tänkte när jag efter 3,1 km löpning insåg att två varv var en omöjlighet. Två varv i spåret var planerade, efterlängtade och vädret bjöd på rätt förutsättningar. Vaderna var då inte av samma åsikt som mitt hjärta. Nu sitter jag här med stela underben, värkande benhinnor och ett tålamod som börjar rinna ut. Måste verkligen få fart på benen på riktigt, det finns inte en plan att jag kan vila mig i form för den grunden i löpning har jag inte.

Ändå är humöret högt och leendet stort, jag vägrar deppa ihop! Har ätit en mysig middag med hjärtat, ja en av mina absoluta favoritkycklingrätter blev det idag. Faktiskt egenkomponerad... Bjuder på recept för den som vill prova:

Indisk kycklinggryta
2 kycklingfiléer i bitar
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 msk färsk riven ingefära
1 gul lök
3 tomater i klyftor
1 vitlöksklyfta
spiskummin
gurkmeja
koriander
chilipeppar
cayennepeppar
garam masala

Grönsaksblandning
½ gul- och ½ röd paprika i klyftor
½ röd lök
2 tomater i klyftor

Bryn löken och vitlöken i en gryta. Sänk värmen och tillsätt vatten, buljongtärning, riven ingefära och tomatklyftor. Koka upp och tillsätt kryddorna, 1 krm av varje. Lägg i kycklingfiléerna och låt koka på svag värme i ca 30 minuter. Medan det kokar, stek paprikan, rödlöken och tomaterna i en stekpanna. Servera indiska kycklingen med ris och grönsaker.

Det allra bästa med dagen var att jag valde äpple och clementin framför blåbärsfylld kanellängd!

2 kommentarer:

Mia S sa...

Härligt att du skippade fikat! En seger! :-)

Du får nog igång löpningen snart ska du se, kör korta lugna intervaller varvat med promenadpauser för att inte belasta för mycket.

Lycka till!

Sofy sa...

Oj vilken mumsig kyckling det där lät som, den får jag nog allt ta och testa någon dag!

vad gäller löpningen; ja, det är ruggigt surt, men var glad att viljan finns där, så snart benen fattar galoppen kommer det gå fort som attan att komma i fas igen. Pepp pepp!