onsdag 28 maj 2008

Onsdag: Dag 3 I did it!!!

Idag den 28 maj vid åtta snåret log jag med hela ansiktet och kände hjärtat slå ordentliga slag för första gången på en månad. Jag antar att ni fattar vad det handlar om...
Vårruset, vacker vårsol och ljum vårkväll. Alla förutsättningarna fanns där för en perfekt kväll.
Jag hade innan ruset varit hos Håkan Hörnlund och fått sulor specialanpassade efter foten. Jag pronerar inte visade det sig, så de specialutformade skor jag köpte på Gå- och löpkliniken av en snorvalp till expedit var ett onödigt inköp. Tur att jag även avbokade operationen av fötterna för 8 år sen, annars hade min tid som motionär varit något begränsad... Och detta är ord från en man som jobbat med tex. Peter Forsberg och hela skidlandslaget. Känns som att hans ord väger tyngre än en sketen läkare från en småstad som skriver remisser på löpande band...

Sulorna/inläggen får jag nästa onsdag och tills dess tipsade Håkan mig om att linda benen med eltejp vid fotknölen och under knät så när vi kom till Balders (starten för Vårruset) gjorde jag det. Värmde upp ordentligt, stretchade både hinnor och vader som även de brukar krångla.

Starten gick och jag bannar mig själv såhär efteråt att jag inte ställde mig i springa fort gruppen. Jag är så jädra mjäkig ibland. För vad hände när jag kom ifatt denna grupp? Jo, vissa gick ju. Meh! Första kilometern var som att springa i en myrstack - folk överallt. Tog ytterkanten och sprang om så till slut blev det öppna ytor lite här och var där jag kunde sicksacka. Vid första vätskekontrollen sög jag i mig två klunkar vatten mest för att det var så varmt. Fortsatte springa i lugnt tempo (jogga?). Fick magknip efter andra kilometern och fokuserade mycket på det tyvärr. Det är skönt att springa med "sällskap" eller vad jag ska kalla det för jag tar ofta rygg på människor tills de slöar till sig, då springer jag om och känner mig jätteduktig. Efter tredje kilometern fick jag gå några metrar för att få magen i balans igen och sen var det upp med tempot igen. Mellan fjärde och femte kilometern samma sak några metrar med spurten blev bra och jag kom i mål på 32-34 minuter. Mycket mycket nöjd eftersom jag verkligen inte hade satt något tidsmål och hade väldigt osäkra ben där innan start. Jag laddade såklart för löpning men det hade lika gärna kunnat bli ett bakslag! Men helt otroligt att det funkade med eltejpen (eller så var det mental inställning). Det märkliga var att jag efter dessa 5 kilometer inte var trött. Jo alltså lite seg sådär men inte anfådd och flåsig som jag kan bli. Jag hade mycket mer att ge, men både benen och magen sa nej tack. Därför vet jag nu att jag har mer kondition och flås än jag trott och det är en mycket bra upptäck.

Är så otroligt nöjd med insatsen att jag kan leva på den ända tills...imorrn :)

Dag 3

Frukost: Gröt med banan och mjölk, 1 smörgås med té
Lunch: Kyckling/fetaostsallad med bröd och färskpressad jos
Mellis1: Äpple
Mellis2: Fil med müsli
Efter träning: ½ bar, 1 grov smörgås med creme cheese light, leverpastej mini, kalkon, sallad.

Motion: 5 km löpning kuperad terräng 32 min

5 kommentarer:

Sofy sa...

Woho! grattis tjejen! SÅ kul ochjag är glad för din skull!

Löpning & Livet sa...

Åh grattis!! Superbra jobbat! :D

Susanna sa...

Yay, grattis!!!

Och du, jag har också lite svårt med mina benhinnor just nu, men kan inte lista ut hur man stretchar dem ordentligt. Hur gör man?

House Of .... sa...

vad braaaaaa du är!!!

Puma sa...

jättegrattis bruden!