onsdag 18 mars 2009

En dålig fas

Jag hade skrivit en långt och välformulerat inlägg. Det försvann *grr*.
Ni som inte vill läsa ett smått negativt inlägg - sluta läsa nu.

Jag har kommit in i en fas där träningen känns trist. Fasen började i måndags då jag var helt energilös och fattig på ord som kunde sätta finger på känslan jag hade. Var jag bara matt efter helgen? Imorse var det precis likadant, gäspningarna avlöste varandra, gaisten var borta och jag letade hejvilt efter energin. Spårlöst försvunnen. Jag triggas ju av adrenalin som kickar i taket, energibooster som slår volter och ett makalöst driv i träningen. Kontentan är att jag blir skitsur, ökar vikterna, tränar tills mjölksyran slår slint i huvudet på mig och sen duschar jag. Den där high-kicken kommer aldrig. Var är du? Vad gör jag för fel?
Jag går framåt i träningen, kan öka i princip varje vecka och blir starkare ju mer jag pushar mig själv. Hjärtat säger att det syns på mig att min kropp förändrats, att jag har slimmat ner magen och fått mer muskler. Varför då denna fas? Är det inte nu energin ska komma från alla möjliga håll och lämna mig helt överlycklig efter ett träningspass?

Trots detta usla träningshumör så ger jag blanka fan i vad huvudet säger och följer hjärtat. Jag tränar och låtsas som om det regnar, biter ihop och tänker "det går över". Jag tröstäter inte mörk choklad och chips och tänker att det är synd om mig. Jag försöker bara analysera läget. Någon som har tips hur jag kommer ur "dippen"?

Imorse såg passet ut såhär:

Kondition: 5 min pw + 10 min CT + 10 cykel
Styrka: Militärpress 3*10 8 kg:s hantlar, frivändning med skivstång 3*10, armhävningar med sidplanka 40 st, inåtrotation i maskin 3*10, utåtrotation i maskin 3*10

Nu åker jag och myser med vännerna, det behöver jag!

Käk dag 24 onsdag

Frukost: Fiberhavregrynsgröt med äppelmos och mjölk
Mellis: 1 knäckis med ost, té, några vindruvor
Lunch: Kyckling/fetaostsallad
Mellis: Cashewnötter, banan
Middag: Korvgryta med pasta, gurka
Kvällsmål: Hallon, passionsfrukt, 2 koppar té och 1 glas fun light äppelsaft

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tränat iallafall! Jag tror att det är så det är ibland, bara. Just do it, liksom. Motivationen, den kommer och går!

Sofy sa...

Verkar gå en våg av tristess/omotivation/låghet just nu, ser det lite överallt. Du gör precis rätt! det är bara att borra ner huvudet och köra på det ger sig!

Ett tips: Planera ett rejält intervallpass som kan chocka kroppen. Typ 6 x 200 meter på bana eller liknande. Det ska vara uppjogg, JÄRNET, med typ 2-4 min vila mellan intervallerna och sen nerjogg. Eller ett backintervallpass som känns sjukt intensivt. Det kan trigga igång det hela igen!

Kram

Puma sa...

känner igen det där från några veckor sen. mitt tips: träna nåt helt annat!! skippa den vanliga träningen och testa nåt nytt. min räddning blev min pt. kanske kan din räddning bli ett grupptränignspass du inte provat förut?

Susanna sa...

Hoppas vännerna ger dig lite ny lycklig träningsenergi och lycka till på passet!

Ruth sa...

jag går igenom precis samma sak nu, träningen är helt enkelt inte rolig! min pt satte diagnosen överträning och tyckte att jag ska ta det lugnt ett par dar. kanske samma sak med dig?