torsdag 5 mars 2009

HJÄLP!

Det brinner under fötterna. Kunde jag så skulle jag.

Åka till gymmet såklart!!!

Förkylningen måste ur kroppen (är på god väg) men medan jag frisknar till behöver jag alla tips och råd jag kan på bra axelövningar och tuffa magövningar. Är det något jag verkligen måste bli starkare i så är det mage/axlar. Så ta i från tårna nu; utmana mig! Jag vill ha din allra bästa favoritövning, den du aldrig kan träna dig less på. Ge mig den och ge mig även din värstaste värsta övning som är så jobbig och så tråkig att du får blodsmak i munnen men som du ändå alltid utför för att det ger så sjukt mycket.

Kom igen tjejer (och killar givetvis om jag har några sådana läsare)
Give me what you have :)

4 kommentarer:

Em Löfgren sa...

haha just vad jag tärnade igår! skrev där om favvomagövningen =)
vad gäller axlar så njuter jag av all övningar! haha!men särskilt flyes tror jag! =) lätt kröka armbågar och sen är det bara att ta i! älskar dne övningen! och alla för baksida! haha en sucker för axelträning ju! så en jag gillar minst? hmm! svårt! kanske möjligtvis axelpress uppåt! eller kanske drag till hakan med stång?

Sofy sa...

Sittande axelpress med hantlar, lätt lutande bänk. Upp med hantlarna mot taket. Phu!

Magövning: Ta en matta och medicinboll, ligg ner som om du ska göra vanlig situp, fast ha medicinbollen i händerna bakom huvudet, som om du skulle göra ett "inkast" i fotboll. Res upp som en situpp och för bollen uppåt framåt och låt den lämna handflatorna i ett litet kast ( pyttelitet, du fångar den i princip direkt) och tar sedan med dig bollen tillbaka till utgångsposition. Tränar både mage och axlar/armar i och med bollens tyngd!

Dynamisk planka. Börja på armbågar och gå upp till handflata, ner till armbåge igen och till handflata, växelvis höger och vänster sida.

Dynamisk planka två. Stå på tårna och på armbågarna. "Fäll" dig sedan framåt på tårna så att du behåller samma höjd på hela kroppen, men att du förflyttar den några centimeter framåt. Flytta alltså bara vikten mellan "tå och häl" ( även om du aldrig har ner hälarna i backen) äsch, svårt att förklara.

Anonym sa...

Jag hade ungefär som du, brist på riktigt bra magövningar, hade kört fast lite. Så fick jag tips om en som jag provade igår, och idag har jag sån träningsvärk att jag inte kan skratta över huvudtaget!:)

Enkel var den dessutom. Lägg dej som att du ska göra situps på en boll. Men lägga dej framför en cablecross där du fäst ett rep i nedre kopplingen. Vänd huvdet mot viktern, håll repet i ett fast grepp på varsin sida om huvudet och kör. Hm... det lät mer avancerat än det är, men du kanske förstår?:)

Anonym sa...

Axlar: Chins, hemsk när man känner hur svag man är, härlig när man känner att man börjar bli starkare :)

Mage: "Alfabetet", planka på pilatesboll och sedan ska du skriva hela alfabetet från A-Ö. Görs på knä eller tår beroende på hur stark man är.