onsdag 4 mars 2009

Aktiva val

Lite mer än en vecka har gått på projekt Vi är vad vi äter och nu såhär andra veckan då matdagboken är slopad så märker jag att jag redan gör aktiva val. Det är skönt att veta att det går att styra hjärnan att tänka bort alla cravings. Det är skönt att vara på väg ur sockerberoendet. Det är skönt att veta att min omläggning av kost lönar sig. För let's face the fact: att äta godis mer eller mindre varje dag, fika kaffebröd så fort det bjuds och dela på en chipspåse med sambon nästintill varje helg- är inte det rätt taskiga matvanor? Visst, jag har alltid börjat dagen med en stadig och nyttig frukost, lagar alltid mat med bra råvaror och har alltid ätit mycket frukt och grönt - men det är valen jag gjort däremellan som fått min kropp att reagera negativt. Magen har sagt nej en tid och när spegelbilden inte lever upp till den inre bilden jag har av mig själv - då är det hög tid att ta tag i saker och ting.....
Dessa aktiva val som jag nu börjat göra, tex när godissuget sätter in och jag vet att det finns en påse i skafferiet så går jag inte automatiskt dit och tar en chokladbit. Jag skalar ett äpple, tar en kiwi eller fyller på tékoppen. Och jag mår så bra av det. Jag ger kroppen det den behöver och när den behöver det.

10:e godisfria dagen. It's a sweet life!!

3 kommentarer:

Sofy sa...

Duktiga du! Det går att hitta ut ur labyrinten. Nuförtiden kan jag köpa godis med måtta, till och med lösgodis. Förr, i ett annat liv du vet. var det alltid så sjukt mkt i påsen. Nu kan jag köpa 150 gram och ha skålen en hel helg. Sanslös skillnad. Och ibland kan man skära bort helt, beroende på vad syftet är för stunden.
Kram

Em Löfgren sa...

så jäkla bra! nu ska godisdemonen ut!! =)

Anonym sa...

Bra jobbat gumman! Det gäller bara att ändra inställning och upptäcka att det finns så mycket annat gott att stoppa i munnen som inte är lika onyttigt som socker och färgämnen! Jag hoppas att du kommer ur sockerberoendet nu en gång för alla! Jag VET att du kommer att klara av det rättare sagt, för med din envishet när du väl bestämt dig för något, kommer du långt!!! Kram mamma