söndag 6 januari 2008

MÅL 2008

Årsmål 2008
Att vältränad genomföra en sk. "klassiker":
* Skidor 20 km
* Cykel 70 km
* Nattvandring 15 km
* Löpning 12 km
* Höstvandring 13 km
* Simning 1500
Att komma i mitt livs form:
* Tappa fettprocent
* Öka i muskelmassa
* Minska midjeomfång
* Förbättra min kondition
Att uppnå träningsrekord
* Träna minst 3 ggr i veckan alternativt 15 ggr i månaden
* Med träning innefattas sådan aktivitet som höjer pulsen och gör kroppen ordentligt svettig

Halvårsmål 2008 1 januari - 30 juni
Satsa på kroppen och hälsan
God nyttig hälsosam stärkande mat ska vara ledordet för detta halvår. Att jag älskar grönsaker, härligt krämiga såser gjorda på mager yoghurt och annan frisk, energirik med nyttig mat gör att jag verkligen ser fram emot den här resan. Jag är trött på uppsatta mål jag inte uppfyller, jag ledsnar på mig själv när motivationen och karaktären tryter. Det är svårt men det är bara jag som gör det svårare. Genom nyttig mat och mycket motion ska jag behålla hälsan intakt för som det är nu är jag sällan eller aldrig sjuk vilket är otroligt skönt! Och genom nyttig mat samt ökad träning kommer fettet att förvandlas till någon snyggare massa, det är min förhoppning och dröm.

Månadsmål: Januari
Spårträning 3 ggr i veckan/15 ggr denna månad.
Med nyinköpta längdskidor är valet av motionsform enkel, det blir skiing för hela slanten i januari månad. Jag ska slipa på tekniken, jobba upp flåset och få fart på både armar och ben. Mil på mil ska läggas för att slutligen köra loppet den 16 februari och känna att jag har haft en bra uppladdning!
Styrketräning
Mitt gymkort gick ut i slutet på december och med nya skidor sinade plånboken fort vilket gör att jag väljer "gratisträning" i form av sambons skivstång. Biceps, triceps, rygg och ben är de främsta styrkegrupperna jag kommer att satsa på i januari.
Övrig kondition
I veckan inhandlar jag en sexig reflexväst för att säkert kunna trava runt i stan för att synas så bra som möjligt. Mina promenader ska inte försakas bara för att det bor en vilsen mörkrädd katt i min själ, här ska vandras :)!
Vikt
Mål och önskan med januaris träning är att tappa åtminstone 1,5 kilo i vikt. Invägning sker imorgon måndag 7 januari med delvägning den måndag 21 januari för att sedan presentera slutvikt torsdag 31 januari.
Kost
Nu är det slut på sötebrödsdagarna. Jag kör godis/snacksfritt på veckorna och låter kroppen vila från allt skräp. Blir jag sugen får jag passa på under helgen i ordnade former utan överätning och hest. Men bara om jag blir sugen.
Annars lägger jag som tidigare upp en veckomeny som jag försöker följa och kommer även att ha en godisagenda i högerspalten för att få bra överblick på hur det går att släppa sockerberoendet.
Moroten
Jag som älskar att unna mig saker - här kommer en rejäl morot för mig att jobba mot!
För varje kilo som försvinner ramlar 500 kr in på kontot som får användas och brukas till vad som helst (men inte att köpa godis och chips för såklart hahaha). Är inte det morot så säg? :)

5 kommentarer:

Em Löfgren sa...

vilket alldeles fantastsitk välskrivet inlägg! fullt med energi och motivation! och jag älskar din attityd och inställning, du är sund och smart! du ställer höga mål men ändå konkreta och genomförbara! härligt tjejen! detta klarar du galant!!

Malin sa...

Men du gumman...jag antar att vi ses på Klassikern då :D
Men jag stavar utan skidor jag....haha!
Och gärna cykling utan humlor...hihi!
Nattvandringen var den bästa - ååå så mysigt!
Bra mål!!!
Ska sätta mig ner och skriva ihop mina jag med.
KRAMA

House Of .... sa...

LYCKA TILL"!!!

Anonym sa...

Vilken härlig plan, det kommer du klara galant! Tack för din fina kommenatar, självklart är det motiverande att fortsätta fast samtidigt börjar jag lessna på viktnedgång och bli allt mer sugen på hård träning. Jag älskar utmaningar och att klå mina egna rekord, järna genom att bli så trött så att Kalla när hon gick i mål i går framstår som pigg... Haha=) Men det får vänta till det är slut med tävlingssäsong. Ska bli roligt att följa dig och dina härliga mål under våren!

Anonym sa...

Fantastiskt! Och vilken bra morot!