onsdag 2 januari 2008

Varma fötter

Det är ett härligt långsmalt redskap jag köpt mig för att ta mig fram i snön.
Trots ordentliga skavsår på hälarna (där även lite ludd fastnad så det blir sådär skönt knöligt under plåstret) och rejält med träningsvärk i armarna så begav vi oss ut på en tur efter frukosten. Idag valde jag väg och det fick bli 1 km uppförsbacke, sen flackare för att till få en skön utförslöpa som avslutades med lite kuperad terräng. Det blev totalt 60 minuter med både spårat av skoter och ospårad väg.
Jag är verkligen hur taggad som helst till att få prova spåren hemma efter ledigheten. Här åker vi mest i skoterspår men det blir liksom inte samma sak.
Jag ska öva och slipa på tekniken så mycket jag bara kan!

Känner sådan energi efter att få träna upp kroppen eftersom det blivit lite si och så nu under ledigheten. Vi tog många promenader när jag var hemma hos föräldrarna och nu blir det mycket skidåkning men jag behöver även styrkan. Därför sitter jag lite i ett dilemma då jag inte vill lägga ut pengar på ett gymkort nu när jag köpt längdskidorna för en massa pengar. Kanske att jag kan köra med skivstången hemma med en liten uppvärmning på stairmaster. Tanken är ju som sagt att få så många timmar som möjligt i skidspåret och kunna varva detta med styrketräning. Med en skivstång går det ju att träna de flesta musklerna i kroppen. Jag måste lägga upp konkreta mål och målstrategier för att komma så långt som möjligt i min träning. Det blir en utmaning i sig, att konkretisera mina mål och definiera hur jag ska nå dem. Vad härligt det är med träning alltså! Så allsidigt och varierat man kan träna. Jag trodde inte viljan att prova nya saker fanns hos mig men ack så fel jag hade :)

1 kommentar:

Em Löfgren sa...

en skivstång låter jätte bra! finns rätt billiga hantelset oxå, dte har jag tänkt inhandla! eller kanske ett gummiband!?

tack för mattipset förresten, och du har så rätt, kanske krävs lite mer mat nu när jag ska köra hårdare!