fredag 11 januari 2008

Snön suger

Fredag fredag älskade fredag innebär för mig själavård. Eftersom mycket av snön har smält bort och blivit blöta pussar på gatan och gråa trista högar av hård massa som kantar vägarna, tog jag bilen upp till Södra för att testa spåren där. Vilken nivåskillnad det är alltså! Det ligger mitt i stan men skiljer sig så markant i snömängd att det är helt otroligt. Med riktiga skavsårsplåster på hälarna gav jag mig ut på för mig okänd mark och betade av 5 kilometer i rejält kuperad terräng. I nerförsbackarna hade jag svårt med pareringen eftersom skidorna är rätt opålitliga såhär i början och det är lätt att få sladd utan bra teknik. I uppförsbackarna fäste inte skidorna som de borde då det var rejält kladdig snö så jag fick gå ur spår och hacka mig upp för kilometersbacken. Snacka om sug i benen! Triceps och biceps fick jobba hårdast och snön var så hårt packad att det gällde att ta i av bara sjutton för att kunna få ner stavarna och sen även få med dem upp! Tyvärr har jag hela dagen dragits med en oroväckande känsla i högerarmen, som om en nerv ligger i kläm vid axelleden. Att höja armen ovanför huvudet genom att böja armbågen har i princip helt omöjligt. Döm om min förvåning när jag klarade av att skida och nu känns det mycket bättre. Jag måste ha åkt på någon form av kortvarig överansträning men nu är det på tillbakagång.

Har som sagt plåstrat om skavsåret för det är en rejält djup doning som hakat sig fast på hälen. Tack compeed för att ni räddar mina dagar :)

Ännu ett nyprovat recept här hemma idag och till min stora lycka var det toppengott och relativt nyttigt. Det var sambon som kom med förslaget och då la jag undan min planerade rätt grekisk kyckling till förmån för hemmagjord
club sandwich. Vi stekte kycklingfilé med ett halvt paket bacon och en liten rödlök som vi la på en ugnsgrillad grov ciabatta tillsammans med sallad, gurka, tomat och hemmagjord guacamole.
Till det åt vi ugnsrostade potatisklyftor och gul/röd paprika. Smaskens!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mm gott, måste testa!

Stina sa...

mm, ser gott ut!