måndag 8 oktober 2007

Att må bra

Jag får höra av mina vänner att jag är en sann optimist. Att jag har lätt att se det ljusa i saker och ting, att jag sprider energi och glädje.
Själv är jag rädd att jag pratar för mycket om mig själv, att jag är negativ, letar småfel och tar energi från mina vänner men ger inget tillbaka.
Hur kan ens självbild vara så sned?
Jag måste därför lista några saker jag är extra glad och stolt över i mitt liv. Är less på gnäll och tjat om mina krämpor, min vikt, mitt kroppsmissnöje, mina osunda matvanor etc.

  • Jag har en underbar sambo som stöttar mig i vått och torrt. Han finns vid min sida när jag somnar och när jag vaknar. Med honom kan jag prata om allt och vi löser mycket problem tillsammans. Han är min själsfrände och vän och utan honom vore jag inte hel. Vi upplever vardagen, helgen och de andra fantastiska studerna tillsammans. Han ger mig så mycket kärlek, ömhet och glädje.
  • Jag har en jättefin familj som också de skänker mig glädje. Vi kan tyvärr inte ses så ofta då de bor i en annan stad, men när vi väl är tillsammans är det ren kvalitetstid. Stöttande, härliga och underbara människor är mina föräldrar och min bror. De har gjort mig till den jag är.
  • Mina vänner som tillhör min familj är guds gåva till mig. Med dem är jag mig själv och ingen annan. Jag kan komma som jag är i mjukisbrallor, otvättat hår och nästan oduschad utan att de bryr sig, så länge jag är där. Vi pratar också om allt, umgås under de mest härliga förhållanden och hittar på massa bus och upptåg. Utan dem vore jag inte heller hel.
  • Vår lägenhet/Vår fristad. Här tillbringar vi mycket tid, mycket njutning. Varje dag förundras jag över den vackra utsikten vi har. Som nu ikväll när jag precis kommit hem från en kaffestund hos en vän och blickar ut över fjärden och ser ljusen på andra sidan bukten, tittar in mot stan som är alldeles upplyst och blir varm i kroppen.
  • Mitt jobb, som är mitt andra hem. Jag har fina arbetskamrater och ett bra jobb och mår bra när jag är där.

Man måste ta tillvara på de stunder då man mår riktigt bra, för man tenderar till att se det negativa istället för det positiva med risk för att bli besviken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

det finns så mycket i livet att glädjas över och vara tacksam för! skönt att du uppmärksammar det! dumt egentligen hur många småsaker man låter få så stor inverkan på sitt humör!

Anonym sa...

Jag gillar din blogg och hoppas att det går bra att jag har länkat tilld en? Mvh/Msfatso

Anonym sa...

MMm jag märkte det ( att livs blogg bara var en bluff). Kollade lite snabbt igenom den och mådde så där extremt dåligt sen när jag läste det noggrannare på kvällen fick jag ingenting att gå ihop. Kanske var känslan efter jag insett att någon hittat på det hela ännu värre, finns det verkligen så sjuka människor? Hemska tanke! jag gillar att du verkligen lyfter fram alla bra grejer, det är jätteroligt att läsa din blogg! En riktig pepp, dessutom känns det som att man inte får glömma att vara glad för det man har i jakten på det man vill ha=) Ha en underbar dag!