torsdag 25 oktober 2007

Den där om att nästan trilla dit…

Vi är snart framme vid lunchtid och magen låter utav bara sjutton - mullrar, skramlar och dundrar i ett hejdlöst tempo. Jag trillade nästan dit vid frukostrasten då det bjuds på smörgås till kaffet som jag byter till thé, som jag ibland byter till varm, tjock mjuk choklad. Den smeker lätt min mun, är god att doppa mackan i och landar som ett bomullstäcke i magen. Resolut tog jag thé med jordgubbssmak och det smakade precis ingenting. Den söta goda känslan jag förväntat mig byts mot en tom och fadd smak. Besviken äter jag upp smörgåshalvan och när jag ska hugga in på den andra halvan möter mina ögon marmeladburken. Den står där, lång och ståtlig och bara ropar åt mig att ta en sked. Försiktigt slår jag ner blicken i bordet men kan inte släppa tanken på att bara få breda på lite lite på mackan och känna det söta. Så ser jag att det står ”utan tillsatt socker” och tar tag i burken för att läsa på innehållsförteckningen. Aspartam och sukalos är även det helt uteslutet idag. Så ser jag att marmeladen endast består av frukter med naturligt druvsocker, inga tillsatser och inget konstgjort socker. Jag kan med gott samvete lägga lite på smörgåsen och njuta av smaken, för det är faktiskt nyttigt med frukt och bär utan socker!

Inga kommentarer: