tisdag 23 oktober 2007

Ändrade morgonrutiner

Det har varit alldeles för dåliga rutiner i mitt liv på senaste tiden och jag har äntligen fått styrkan att ta mig själv hårt i kragen och styra upp dem. Förra veckan var ett bra exempel på hur det inte får gå till. Jag klev ur sängen ungefär 10 minuter innan jag enligt mig själv borde vara på jobbet, jag jobbar in 40 minuter flex varje morgon och vill inte förlora en minut. Missade frukosten, kom några minuter för sent till ”min starttid” på jobbet och var allmänt seg, trött och hungrig. Matvanorna under dagen blev också därefter då jag missade frukosten som är dagens viktigaste mål. Helt slut av veckans felande tidsschema gjorde jag upp en plan i fredags. Jag sov så mycket jag bara kunde i helgen så jag skulle vara utvilad till måndag morgon. Jag handlade god frukost och skrev ner veckans matlista som jag råkat komma ifrån.
Igår klev jag upp och åt en stadig frukost, imorse åt jag lite mindre och sparade ägget och blodapelsinen till frukostfikat.

Har fått massage idag och massören var på mig om att jag är för dålig att stretcha. Jag hade ganska mycket muskelknutor runt ryggraden ovanför skuldrorna som tydligen berodde på det. Sen när hon masserade framsidan då tjöt jag. Det verkar som att jag inte stretchar bröstmusklerna heller! Detta hör ihop sa hon och det lät väldigt logiskt när hon förklarade: Om du inte stretchar bröstmusklerna så drar de ihop sig och du får svårare att räta upp ryggen. När du då kutar lite med ryggen och låter bröstmusklerna jobba på framsidan så blir musklerna i ryggen spända. Detta gör att både bröst- och ryggmusklerna drar ihop sig vid viloläge. Jag måste alltså satsa på mer stretching och bättre hållning. Fy mig :)


Dagens jobb-outfit


Inga kommentarer: