tisdag 30 oktober 2007

Storfrämmat

Det har varit rena rama cirkusen på jobbet idag så jag skulle egentligen ha behövt en långpromenad för att rensa huvudet på jobbtankar men hann tyvärr inte. Åkte och handlade och for hem för att laga mat tills mina älskade föräldrar tittade förbi. De är på väg norröver till mormor och då stannade de till på middag. Härligt, har inte träffat dem sen i juli och det är på tok för länge sen! Om vi har tur får vi besök av dem igen i november, annars dröjer det till jul innan vi ses igen - fast då blir det riktigt mysig kvalitetstid.
Jag gjorde en ny variant av favoriträtten, mindre kolhydrater och mer krydda. Stekte kycklingen i fresh island-dip från olw, mums! Skar upp morötter, gul- och röd paprika, palsternacka och squash som jag ugnsstekte. Gjorde sås på turkisk yoghurt (10 %) och sambal badjak, hade grova bröd och vitlökssmör på. Helt fantastiskt gott och saknade inte alls potatisen. Skulle nästan vilja prova GI..

Jag inbillar mig att kromtabletterna verkligen fungerar för jag har inte haft tillstymmelse till godissug idag heller och det går inte att sudda bort bara sådär, tro mig. Vanliga dagar får jag kämpa som en gris med tankarna och karaktären för att hålla fingrarna borta från snask. Nu tänker jag knappt på det. Det är säkert!!

Frukost: Gröt m.sylt och mjölk, knäcke m. skinka och tomat, juice
Mellis: Mjuksmörgås, the
Lunch: Fläskkarré med massor av sallad, vatten
Mellis: Frukt, pepparkaka, osaltade cashewnötter
Middag: Stekt kyckling, ugnsgrönsaker, sambal badjak-sås och grovt vitlöksbröd, vatten.
Kvällsmål: Fruktkompott

Ska se på Bröstcancergalan nu, stödja med massa pengar och inse att man ska uppskatta allt man har!









-----------------------------------------------------------------------------------------------
Uhuuuuu, vilket storböl! Grinade mig igenom episoden där änkemannen berättade om hustruns cancer, om hur mycket han älskade henne och hur tomt det var utan henne. Jag ska verkligen ta till vara på varenda minut av livet, man vet aldrig vad som händer imorgon!

Jag är glad över att godissuget lagt sig, jag gillar de goda matvanorna vi har, jag älskar min sambo över allt annat och jag är otroligt lycklig över att leva och få vara frisk. Förvånad över att godissuget gått occh gömt sig :)
Bilden ovanför visar det lilla kvällsmålet jag och hjärtat åt till Bröstcancergalan. I botten av formen la jag lite söndersmulad digestivekex (utan transfetter), sen två klickar Kesella Vanilj 7,5 % och överst färska hallon/björnbär och passionsfrukt. Det var så gudomligt gott och enkelt att göra och nyttig framförallt. Visst, digestive är väl inte känt för att vara "gå-ner-i-vikt-dieten nummer 1" men bättre än godis, chips, glass, kakor och annat skit som lätt kan slinka ner. Jag försöker verkligen dra ner på allt det osunda och tycker att det här var ett perfekt alternativ. Något som jag tror blir jättegott är om man mosar färska hallon, blandar ner i Kesellan och fryser den. Vips så har man mumsig och nyttig glass. Yammie :)

Oj, nu skenar klockan och jag har inte ens borstat tänderna. Time for bed!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att ni tycker så...
Kromtabletter. Det var ett bra tips mot godissuget. Jag har lyckats få ner mitt godissug rejält men vissa dagar är det verkligen svårt. Nu ska jag dessutom försöka att inte äta godis förrän till jul och det kan bli svårt. Digestiven som ersättare för godis är nog superbra. Testa mandariner också!

Anonym sa...

Mm det såg udnerbart gott ut. hade nästan glömt bort passionsfrukt och det var evigheter sedan jag kötpte det. Tack för påminnelsen. Mitt tips är annars granatäpple, Mmm =)

Anonym sa...

Mm det såg udnerbart gott ut. hade nästan glömt bort passionsfrukt och det var evigheter sedan jag kötpte det. Tack för påminnelsen. Mitt tips är annars granatäpple, Mmm =)

Anonym sa...

ja man fick sig en tankeställare igår!! jag STORBÖLADE mig igenom nästan hela galan!! huuuuuu!!