tisdag 25 september 2007

Det här om att förändra sin livsstil

Alla har vi våra egna vägar i livet. En del gillar att gå på en lång rak gata utan hinder, andra väljer att bestiga berg eller paddla motströms.
Att jag nu valt att gå en stig som inte följer min vanliga gata betyder att jag har förändrat mitt promenadmönster. Jag har ändrat riktning i livet och har valt bort sådant som min kropp inte mår bra av. Men jag gör det på mitt eget sätt.

Tidigare åt jag jämt. Jag vaknade hungrig och åt en rejäl frukost innehållandes mycket socker. Frukostfikat bestod ofta av smörgås och en kopp varm choklad. Lunchen har alltid varit en bra måltid men eftermiddagsfikat kunde gärna få vara en kaka, bakelse eller bulle. Till middag åt jag något lättlagat, snabbt och gärna fett. Sen kunde jag lätt klämma i mig två mackor och ett glas oboy till kvällsfika sådär vid halv elva.

Därför måste jag nu förklara mitt beteende jag skrev om igår, att inte äta trots att magen var hungrig. Jag förlorar inget kroppsfett genom att äta så sent på kvällen. Istället lagrar min kropp allt den kan få. Jag har jättelätt för att pendla i vikt, det kan vara 1 kilo på en vecka, + eller -. Jag vill komma ifrån detta, ha en jämn och stabil vikt som beror på mitt matintag. Igår åt jag middag klockan sex och sen passionsfrukter och vatten vid nio. Jag hade inte tränat och gjort av med en massa kalorier, så min kropp fordrade ingen extra energi. Jag har lärt mig att lyssna på min kropp och alla dess beståndsdelar. När magen säger käk säger hjärnan nej, för den vet att det egentligen inte behövs. Jag måste sluta småäta, måste ge min kropp de nyttigheter den behöver i form av riktig mat.

Just nu är jag oerhört frustrerad eftersom förkylningen aldrig tar slut. Ni vet de här 15 packen med näsdukar som finns att köpa på ICA? Jag har gjort av med två sådana stora paket, plus ett 100-pack näsdukar på jobbet. Det säger ganska mycket om hur snorig jag är. En kollega skulle på apoteket nu så hon skulle köpa slemlösande. Kommer säkert hosta mer en begränsad period då men det är för ett bra ändamål. Läste även på sjukvårdsupplysningen att personer med astma får en mer långdragen förkylning så nu har jag tagit bricanyl och har för avsikt att göra det tre gånger om dagen.

Hur lägger ni upp dagen ur matsynpunkt? Äter ni innan eller efter träning? Enligt Paulun ska man äta efteråt, eftersom det kroppen äter efter träning omvandlas på en gång och förbränns. Eftersom jag tränar så sent så äter jag alltid innan, sen tar jag något med snabba kolhydrater direkt efter för att sätta igång förbränningen.
I eftermiddag blir det en promenad i solen och höstluften.

2 kommentarer:

Anonym sa...

detta var fint skrivet!!

jag äter olika beroend epå när jag tärnar. när jag tränar på morgonen, som idag vid 6.00, äter jag efteråt, men om jag tränar på eftermiddagen beror det ju lite på hur dags det är. får så lätt håll, så jag äter gärna efteråt istället!

Anonym sa...

Stackarn! Hade samma förkylning under förra veckan, man blir tokig! Jag tog några bastubad och det hjälpte, hopps du också blir frisk snart. Jag tränar på kvällarna ofta sent, när jag tränar med mitt lag kan det hålla på ända till tio. En vanlig dag blir: Frukost ca08.00, mellis1 10.00, lunch 12.00, mellis 2 14.00, middag 16.00, kvällsfika efter träningen(allt från 18-22.30). Hade varit underbart att kunna träna dirket efter skolan, sedan äta middag och slippa äta mer men men.. =) Krya på dig!