torsdag 13 september 2007

Handla sunt

När jag går till affären har jag oftast en lista med mig, nedskriven eller i huvudet. Ska jag handla många saker gör jag listan, ska jag bara kompletteringshandla så memorerar jag vad jag behöver. Jag kan lätt frångå listan lite och freestyla, då hamnar det lite smått och gott i vagnen också såsom solrosfrön, extra god frukt till helgen eller något smarrigt pålägg.
Jag köper ekologiskt. Jag värnar om miljön och vill gärna hjälpa till att förlänga Tellus livslängd. Men det jag blir så förbenat trött på är att det inte finns ekologiska alternativ till allt. Ekologisk mellanmjölk och ekologiska ägg finns, ska jag ha ekologiskt bregott måste jag åka ända till ICA Kvantum vilket blir en omväg på sisådär 1 mil tur och retur. Ekologisk fil och ost har jag aldrig sett, då måste jag förmodligen till ICA Maxi om de har det där - en nätt resa på 1,2 mil. Finns det inte där måste jag fortsätta till nästa butik... Varför har inte alla affärer ekologiska alternativ? Som det är nu är jag "halvekologisk" mot min vilja. När det finns chans att förbättra och spara på miljön, varför tar inte alla butiker chansen?

När jag kom hem från jobbet slängde jag i en maskin tvätt, städade ur garderoben på små prylar som legat där och skräpat ett tag men inte använts, packade väskan för morgondagen och satte sedan på teven. Sjönk ner i soffan och vaknade 2 h 20 minuter senare. Jag måste sova för lite på nätterna. Det blir liksom total koma de dagar jag inte tränar. Vågar ju knappt sätta mig i soffan med risk för att sova bort hela kvällen, för det är knappast vad jag vill.
Ska se över sömnrutinerna och göra en förändring.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om att det ekologiska utbudet är väldigt snålt. Men fråga i din butik om de inte kan köpa hem de produkter du vill ha. Får de bara veta att det finns nån som köper produkten så beställer de kanske hem.

Anonym sa...

Det är jobbigt det där med att sova på dagen.. man hamnar väl i en ond cirkel som är svår att bryta.. Jag är också mycket tröttare de dagar jag inte tränar, men försöker tvinga mig själv att vara vaken och gå och lägga mig tidigare på kvällen. Ja visst vore det bra om det fanns ekologiskt överallt! Jag är inte så noga med det där utan det blir oftast "det vanliga".. men skulle det finns mer så skulle man antagligen få upp ögonen för det och handla mer sånt.