måndag 12 november 2007

ABC

Uppdaterad 21:48
Under dagen har jag varit hög på energi och det är en helt fantastisk känsla att bara få vara glad och le åt ingenting. Jag var snabb till gymmet och längtade efter att få träna skiten ur kroppen rent ut sagt. Körde stenhårt intervallpass på löpbandet i 30 minuter där jag varvade löpning med toksnabba powerwalks à 1 minut. Löpningsintevallerna var allt från 5 minuter till 2,5 men jag höjde intensiteten och sprang på hastighet 10 km/h istället för 8,8 km/h. Sen hoppade jag hopprep i 5 minuter, körde ryggpressen tills jag flåsade av utmattning och tog mig igenom 120 värkande sit ups. Avslutade med en powerwalk på 10 minuter, hastighet 7,2 för att få genomströmmning av alla muskler efter den korta styrketräningen med förhoppningen att träningsvärken ska lägga sig till imorgon.
Dagens mat:
Frukost: ½ dl fil, smörgås
Mellis: Mjukis och te
Lunch: Pastarätt med massa grönsaker, vatten
Mellis: Jordgubbsyoghurt
Middag: 60 g:s hemmagjord hamburgare, inget tillbehör

A som i AJ!!!
Visst har jag förstått att pilates är en bra träningsform men herre-min-gud och hans skapare, moster och faster vad jag har träningsvärk idag, på de mest konstiga och märkliga ställen som finns. Vad sägs om i revbenen, längs sidorna av magen och i bak i ländryggen? Huga, det är en annorlunda och nästan obehaglig värk som pilates framkallas, speciellt eftersom jag inte visste hur jag skulle stretcha och ens om jag behövde göra det. Det bevisar bara att pilates gör underverk för kroppen och jag kommer definitivt att fortsätta!

B som i Boll
Jag har länge gått runt och känt mig som en fet-tjock rund boll. Den känslan har släppt nu, jag börjar trivas med att fettet försvinner undan för undan och att kroppen formas till ett snyggare jag. Bara som en sån sak att byxorna jag hade på mig förra veckan sitter mycket bättre redan idag gör att jag hoppar och tjuter av glädje. Jag finner en lycka i att klä mig fint för att gå till jobbet och jag behöver inte längre dölja mig under lager av tjocka tröjor och koftor. Det är ok att ha en tight tröja utan att magen väller över på bredden och längden, åt norr och syd. Nu gäller det att hitta balansen mellan denna bra känsla och viljan att fortsätta, men jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att återgå till ett försoffat liv igen, så bra som jag mår av min träning. Något jag passar mig för att göra är att jämföra mig med andra som tränar mycket mer än vad jag gör, eftersom jag är galen tävlingsmänniska. Nu har jag hittat det bästa träningssättet för mig och är otroligt nöjd över vad min kropp orkar prestera och kommer pressa mig ytterligare och öka träningsdosen när jag känner att jag är redo.

C som i cirkulation
Jag ser till att varje dag öka cirkulationen i kroppen genom att hålla igång med träning och mycket värme däremellan. Att benvärmare är mode passar mig jättebra som ofta fryser om benen men älskar att gå i kortare byxor/cityshorts/kjol på vintern. Genom att ha raggisar eller benvärmare i stövlarna håller jag benen varma och på så vis fryser jag inte heller om resten av kroppen.

Det är en underbar dag idag! Jag vaknade med ett leende på läpparna trots den ohyggliga träningsvärken och har gått omkring som en solstråle hela förmiddagen. Fick en kommentar nyss ”börjar veckan såhär kommer den bli toppen” och hon menade även för sin egen skull. Kul att höra att man sprider sin glädje!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter verkligen härligt! Jag försöker också tänka ett steg längre hela tiden när det kommer till att inte nöja mig.Det finns ju en anledning att ajg satte målet på ett visst stället i början=) hoppas du får en bra dag!

Anonym sa...

angående vad du skrev i min blogg så slog du huvuet på spiken! har du nånsin fått en kommentar från en anonym där det stått: "åh vad du e duktig med tärningen och sockret, önskar jag hade samma energi, och vilken intressant blogg du har"??? never!!! och det mest skrämmande är att ibland får jag en känsla av att dessa "anonyma" är folk jag känner... hmmmmmmm!

Anonym sa...

halloj vilket härligt inlägg!! så mycket lädje och energi!! härligt tjejen!!

Anonym sa...

tacl för receptet - SKA provas, verkade urgott :)