torsdag 8 november 2007

Vintersporter

Någon mer än jag som är barnsligt förtjust i vintern? Jag längtar så tills den första hållbara snön faller, ni vet den som ligger kvar och bildar ett vackert vitt täcke över hela staden och som skapar ljus i vardagen, som gör att jag kan ta långa promenader utan att bli mörkrädd och som även skapar möjligheter för alla möjliga sportsliga aktiviteter. Det finns en uppsjö av roliga saker att pyssla med på vintern. Man kan åka pulka, kälke eller stjärtlapp. Att packa en stor och härlig matsäck och dra iväg med skotern till ett vindskydd vid en sjö är underbart och lockar så.

Vinternjutning för mig är att vakna tidigt en morgon i en fjällstuga, kliva upp och dra undan gardinen och se den vackra blå himlen och solen som reflekteras i snön, att få äta en stadig frukost iförd snyggaste understället och de varma sköna raggsockarna, packa på sig ordentligt med kläder för att sedan köpa liftkort, ta kabinen upp på toppen och kasta sig ut för backen. Vi försöker komma iväg till fjällen varje år, några gånger åtminstone. Det är ju trots allt inte mer än 20 mil till Vemdalen där backarna är otroligt bra och där 6-stolsliften gjorde under för liftköerna. I januari åker jag och mina tjejkompisar till Åre över en weekend och det ska bli underbart!

Den här vintern ska jag utnyttja snön bättre än jag gjorde förra året och verkligen njuta av alla timmar jag tänker lägga ner i längdskidspåret.

Att efter en kall och solig vinterdag komma in och sätta sig vid brasan med en varm kopp glögg är något av det härligaste som finns!






1 kommentar:

Puma sa...

Jag kunde inte skrivit det bättre själv! :-)