måndag 19 november 2007

Variation förnöjer

Uppdaterad 22:59
Har bakat bröd till imorgon och tagit en dusch så nu sitter jag i pyjamas och är på väg att släcka ner här. Skönt att måndagen är slut för överlag är det faktiskt ingen bra dag. Första dagen på veckan, en massa "måsten" och press och stress. Jag körde pilates för att lugna själen för det är så vårdande :)
-------------------------------------------------------------------------------------
Som utlovat och planerat så åt jag lite mer frukost imorse än jag brukar för att se om det kan ge förändrat resultat. Jag ska äta mer protein och mindre kolhydrater den här veckan så långt det är möjligt. Eftersom jag aldrig har matlåda med mig till jobbet så är det svårt att påverka de dagar det serveras tex. pasta med sås men rätten är aldrig ”tvådelad” utan såsen ligger med makaronerna eller spaghettin. Jag har läst att det är bättre att äta kolhydraterna tidigt på dagen för att dra ner på intaget framåt eftermiddagen och äta mer protein då, vilken devis jag nu kommer att gå efter. Vi får se om det kan ge något resultat eller om jag fortsätter på samma platå, då måste jag sätta på mig boxarhandskarna och ge mig in i en rejäl fight.

Dagen bjuder inte på så många överraskningar alls faktiskt. Nu såhär efter budget och bokslut är det rätt lugnt och då passar jag på att jobba undan sådant som blivit liggande.

Frukost: ½ dl fullkornsgröt m. lingonsylt och mjölk, 1 knäckis med skinka och tomat, 1 dl färskpressad juice
Mellis: 1 mjukis med leverpastej, 1 kopp jordgubbste
Lunch: Makaroner med ost- och skinksås, massor med majs och broccoli, vatten
Mellis: 1 jordgubbsyoghurt, 1 skorpa, skogsbärste
Middag: Lite gröt, sylt och mjölk samt en knäckemacka

6 kommentarer:

Anonym sa...

oh vad gott det lät med jordgubbsthé :)

Anonym sa...

Det ska bli jätteintressant och se vilken skillnad det blev. Jag har själv varierat kolhydratintaget lite från vecka till vecka och märkt stora skillnader i vitk och centimeter men även på träningen som itne varit fullt ås positiva.. tyvärr.. men det är ju den eviga balansgågen som är svår =) Ha en bra vecka!

Anonym sa...

Alltså, att käka yoghurt (om det inte är naturell soja typ) och äta gröt till middag är väl inte mer protein och mindre kolhydrater? Varför inte en köttbit/kyckling/fisk till middag med massa wokgrönsaker? Gryn består visserligen av protein, men garanterat mer kolhydrater...

löpningseufori sa...

gott med nybakat bröd!

Erika sa...

Anonym: Tack jag vet, men det blir inte alltid som man har tänkt sig vissa dagar. Det har säkert du också varit med om.
Uppskattar om anonyma kommentarer signerar med sitt namn också så ni står för vad ni tycker (inte för att jag tar detta som kritik, men för att jag vill veta vem som läser min blogg och kommenterar).

Anonym sa...

guud vad gott med kebabsallad :)