tisdag 6 november 2007

Att planera sin vardag

Niklas Strömstedt sjunger att visheten kommer med åren och jag är benägen att hålla med. Var dag upptäcker jag nya saker om mig själv och blir lika glad för minsta lilla upptäckt. Som det här med kontrollbehovet till exempel, år efter år har jag sagt att jag ogillar att bryta mönster och vissa rutiner för att jag trivs som det är. Detta har ju sin grund i mitt kontrollbehov över mig själv och mitt liv. Jag måste göra på ett visst sätt för att det ska kännas rätt och för att jag ska slippa tappa kontrollen. Jag har höga krav på mig själv och misslyckas jag med det jag företagit mig blir jag väldigt besviken på mig själv. Samtidigt har jag rätt taskigt självförtroende men tycker ändå att självkänslan är bra. Efter att ha läst ”Självkänsla nu” försöker jag bygga upp mitt självförtroende och öka självkänslan. Jag har i hela mitt liv varit medelmåttigt ångestbenägen och en riktig tänkare men i takt med att jag ökat träningsdosen och infört god och hälsosam mat så verkar dessa tankar hålla sig på behörigt avstånd.

Jag gillar att planera, det ska jag inte sticka under stol med. Att varje söndag få sätta sig ner och planera veckans inköp, fundera ut veckomenyn och ungefärlig träningsdos är lycka för mig. När veckomenyn är lagd har jag ändå rätt att free-styla lite. Idag blir det en variant på det jag hade tänkt att vi skulle äta, bara det att jag gör maten i ugnen istället för på spisen och med andra kryddor. Om det blir en lyckad torskrätt så kommer receptet ikväll!

Frukost: Fullkornsgröt m sylt och mjölk, knäckis med smör, skinka och tomat, juice
Mellis: Mjukis med te
Lunch: Banan, ett kokt ägg, majs, gurka och tomat, vatten
Mellis: Yoghurt, skorpa med fruktmarmelad utan socker
Middag: Torsk i ugn med potatis, osaltade cashewnötter
Kvällsmål: Lite glass

Lunchen blev väldigt tunn idag, maten smakade inte alls så det blev lite lättare ersättning istället tyvärr. Har varit hungrig hela dagen men inte haft någon matlust så jag åt jättelite även till middag. Hoppas det går över.
Dagens träning:
  • Medelpass + 10 min intervall löpband

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att du jobbar på grymt bra. Gillar ditt träningsupplägg! Känne rigen det här me dplanering, jag är ett riktigt planerings-freak. På got och ont, min sambo påminner mig ibland om att man itne kan ägna all tid åt att planera framtiden utan att man även måste levai nuet=) Ha en bra dag!

Puma sa...

Ja! En till som älskar planering!!