söndag 11 november 2007

Träningsformer

När jag vaknade imorse snöade det ute och verkar ha gjort det hela natten, så istället för den bruna gräsmattan finns där nu ett vitt täcke av snö. Härligt!
Efter frukost körde jag ett pass pilates, det är en väldigt avstressande och njutningsfull träning. Pilates bygger på fem grundprinciper som är nödvändiga för samtliga övningar. Fundamentet för dessa principer är tekniken att dra in magen och spänna bäckenbotten. Ju bättre magens djupa muskulatur fungerar, desto bättre fungerar musklerna kring ryggraden och omvänt. Man ska alltså komma ihåg att spänna bäckenbottnen i alla övningarna. Det ska ske precis innan man drar in magen. Den här träningsformen gör att kroppen blir smidigare och mer balanserad samt att man får bra träning för olika muskelgrupper men handlar lika mycket om tankekraft. Man kan genom pilates träna upp musklerna att bli längre och på det viset blir också kroppen smidig. Så nu lägger jag in ett pilatespass i veckan utöver alla andra pass för att få en smidigare kropp. Jag kände varenda muskel i kroppen, speciellt under ben- och magövningarna.

Har precis kommit in från en härlig vinterpowerwalk på 40 minuter. Det är stor skillnad mellan att gå snabbt på barmark mot att gå i snö, speciellt om den är lite hal och blöt. Snacka om att spänna varenda muskel i hela kroppen!

Dessa träningsformer ligger på min topplista:

  1. Konditionsträning
    Denna träningsform måste jag dela in i fyra olika moment då jag alltid ser till att variera cardio.

    Löpbandet
    Det är en enklare form av löpning som utförs på detta band då jag inte drabbas av vind, kyla, nederbörd eller ojämn terräng. Bandet går av sig självt och hjälper mig framåt vilket gör att jag kan öka intensiteten om jag vill ha ut mer av träningen. Ofta kör jag intervaller på bandet för att kunna prestera max när jag väl springer och ta ut allt jag har. När jag bara springer blir det i en jämn takt utan ruscher och jag ledsnar fort på den ensidiga formen av löpning.

    Cross trainer
    Underbar maskin som kombinerar träning av flås, arm- och benmuskler. Detta är en bra träning för mig som snart ska ut i skidspåret och bör vara förberedd med teknik och funktion eftersom jag är lite halvnovis på längdskidor. Den här sortens träning bränner många kalorier och man kan med fördel variera motståndet för att intervallträna även här.

    Stepmaskinen
    Här jobbar jag inte lika mycket med flåset, utan mer med benmusklerna. Jag får kontakt med vader- stjärt- och framsida/baksida lår på denna maskin och låter fettförbränningsprogrammet göra sitt till. Att samtidigt släppa handtagen och jobba med armarna stabiliserar bålen och låter magmusklerna jobba samtidigt.

    Promenader
    Min kyrka och mitt andrum. När jag promenerar rensar jag automatiskt huvudet på alla jobbiga tankar, drömmer mig bort och kan planera, filosofera och bara njuta av lugnet och vår vackra natur. Hur mycket jag än älskar Friskis och deras ultimata träningsmaskiner så kan inget slå de härliga promenaderna. Det är även ett perfekt sätt att umgås på, både med sina vänner, sin familj och sin sambo.

  2. Styrketräning
    Denna form av träning ger bra hållning, en stark och stabil kropp som håller bacillerna borta från mig och rent generellt en bättre hälsa. Det är trivsamt att veta att jag klarar långa uppförsbackar med hjälp av vältränade ben, jag kan bära tunga kartonger utan att vika ryggen ur led för att armarna tränats upp och jag ser inte längre ut som den hösäck jag en gång var med min taskiga hållning. Till och med när jag sitter i soffan är jag mer uppsträckt än jag varit förut. När jag tränar styrka får jag jobba med hela kroppen för att få till den utdelning jag vill ha och det är otroligt fysiskt krävande vilket passar mig bra.

  3. Utförsåkning/Längdskidåkning
    För att kunna få till en perfekt skiddag behövs, förutom bra väderförhållanden vilket man inte kan påverka och ett bra underlag, starka ben. När jag åker carving måste jag vara så pass stark att jag kan trycka ifrån när jag ska svänga utan att få mjölksyra i mitten av backen. När jag närmar mig slutet och känner hur det börjar köra i benen, det är då jag får en rejäl endorfinkick och sitter som på nålar i liften upp till nästa åk. Dessa underbara sittliftar gör att jag hinner återhämta benen mellan varje åk och kan därmed köra bättre för varje gång.
    När jag ska börja ge mig ut i skidspåren behöver jag även där starka ben och armar vilket jag får av styrketräningen. Här kan jag kombinera kondition, styrketräning och naturupplevelser i samma paket.
    Skidåkning är den ultimata vintersporten för kropp och själ!

  4. Skoter
    Behöver jag säga mer? Jag och sambon brukar dra på oss skoteroverallerna och åka iväg på en långtur när snön lagt sig. Bäst är det när det kommit nysnö på skaren så man kan surfa lätt, åka ut på en lägda eller en myr och snurra i djupsnön. Det tar otroligt på armmusklerna att bemästra en tung skoter

Inga kommentarer: